2025.10.21. (kedd)

Régi állomás eredetiben és festve

Régi állomás eredetiben és festve

Dátum:

Nyilvánvaló, hogy a fekete-fehér és a színesnek tűnő képeslap ugyanazon, a szolnoki állomást a sínek felől mutató fotó alapján készült. Mivel a színesen kiadási dátum is szerepel, nyugodtan kijelenthetjük, hogy valamikor 1908 és 1916 között dolgozhatott a fotós és a színező.

Nyilvánvaló, hogy a fekete-fehér és a színesnek tűnő képeslap ugyanazon, a szolnoki állomást a sínek felől mutató fotó alapján készült. Mivel a színesen kiadási dátum is szerepel, nyugodtan kijelenthetjük, hogy valamikor 1908 és 1916 között dolgozhatott a fotós és a színező.

A tulajdonomban lévő, soha el nem küldött két anzikszon lévő fotó között árnyalatnyi a különbség. A színesen ugyanis egy picivel kisebb a képkivágás, így a két szélen álló vasúti kocsikból, illetve az előtérben futó sínből, valamint az állomás épületéből valamivel kevesebbet látunk, mint a fekete-fehér változaton. Nekem úgy tűnik, hogy a megváltoztatott kivágással a képeslapkészítő korrigált egy picit az eredeti fotó dőlésén, illetve a bal sarokból eltűntetett egy belógó alakot is. Minden bizonnyal komoly munka lehetett egy fekete-fehér negatívot, a valósághoz hasonló színűre festeni, így egy ilyen plusz korrekció már nem igazán számított. Mindenesetre a munkát elvégző ismeretlent tekinthetjük ma már az egyetlen hiteles forrásnak a régi állomásépület színeivel kapcsolatban. Mivel más vizuális információ nem áll rendelkezésünkre, el kell neki hinnünk, hogy ilyen vöröstéglás és zöld tornyos lehetett az 1944-ben megrongálódott, majd a hatvanas években elbontott szolnoki állomás pár évvel az átadása után.

Az ugyanis nyilvánvaló, hogy az a fotó, amit ezekhez a képeslapokhoz használt a „Vasúti hírlap árusítás” kiadó nem sokkal a harmadik szolnoki állomás átadása után készült. A még a Tiszavidéki Vasút által 1857-ben építtetett – ezen a helyen az első – állomásépületet a XX. század elején ugyanis elbontották, hogy a helyén 1908-ban átadják a Pfaff Ferenc tervezte, már a Magyar Királyi Államvasutak sztenderdjei alapján kivitelezett új vasútállomást. Tehát a fotós csak ezt követően dolgozhatott, és mivel komoly nyoma már nincs az építkezésnek, illetve a távolban feltűnő fákon mintha levelek lennének, talán tehetjük 1909-1910-re a fotózás lehetséges első dátumát. Abból kiindulva pedig, hogy a színes képeslapra dátumot is írt a kiadó, nyilvánvalóan 1916 előtt kellett az eredeti képnek készülnie.

Amit, ha alaposabban megnézünk, azt látjuk, hogy azért éppen nagy munkát is megörökített a fotós. Nemcsak a kép középpontjában láthatók ugyanis kisebb földkupacok, hanem a fedett peron előtt, az első vágánynál is. Ahol ráadásul több ember is láthatóan ás a sínek között. Nem tudom, hogy kik lehetnek, és mit csinálnak, de nekem úgy tűnik, mintha a második vágány mellett, a második és a negyedik villanyoszlopok előtt egy-egy csendőr is állna.

A fotózás idején éppen zajló munkáktól eltekintve kijelenthetjük, hogy száz évvel ezelőtt sem volt sokkal könnyebb megközelíteni a vonatokat Szolnokon, mint napjainkban. A gyönyörű állomásépületből kilépve ugyanis a szabadég alatt, döngölt földesnek tűnő, alacsony peronokon lehetett eljutni az e képeslap tanúsága szerint, olykor az ötödik vágányon álló személyvonatokig. Ráadásul úgy, hogy közben tehervagonokat is kerülgetni kellett. Persze volt némi világítás, de nem hinném, hogy egy késő őszi, esős este, felemelő érzés lehetett az ötödik vágányra Debrecen felől megérkezni.

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A Szapáry 1914-ben

Így nézhetett ki Szolnok korzója az első világégés előtti hetekben. A Kádár cukrászda már emeletes, a Hitelbank évek óta áll, és a Barta-palota tornya is látszik az utca végén.

Hadtörténet képeslapon

A szolnoki megyeházát és akkor még a Gorove út elejét ábrázoló lapot egy olyan katona küldhette Kispestre, aki két hónappal később már Kolozsváron állomásozott. 1940 nyarán.

Szolnok köszöntése kétszer

Ez a fotó régebben készült – minimum 50 éve –, mint ahány éves a képen megörökített Tisza szálló, ami 1975-ben is még csak 48 éve működött. E soha postára nem adott lapnak a hátulján Szolnokot kétszer is köszöntik.

Szolnoki utcabútor emléke

Legfeljebb másfél évtizede működhetett a Tisza szálló, amikor egy Szolnokra bevonult fegyverneki fiatalember ezzel a már háborús minőségű képeslappal üzent egy otthoni ismerősének. Ám nem emiatt mutatom meg ezt a lapot.