Felénk
TVSZ (2.): 5000-től 5020-ig
2017. december 18.
Azt mindenki tudja, hogy Szolnok postai irányítószáma 5000. Az érintettek azzal is tisztában lehetnek, hogy a szandaszőlősiek leveleire az 5008 kerül. De van-e még más irányítószám Szolnokon? És hány ember kell ahhoz, hogy a város levelei célba érjenek?
(Évzáró ismétlés: Ez az írás 2017. szeptember 6-án jelent meg először.)
Talán mondani se kell, hogy már a Római Birodalomban is működött valamiféle postaszolgálat, hiszen az örök város és a provinciák között tartani kellett a kapcsolatot. Aztán a középkor beköszöntével, néhány száz évre eltűntek az ilyen hálózatok, hogy aztán Magyarországon már Szent László és Könyves Kálmán is törvényekben próbálja szavatolni az üzenetek biztonságos célba érését. Mátyás idején pedig kocsikra alapozott királyiposta-hálózat működött, ami fegyveres őrizet mellett szállított leveleket, csomagokat és akár pénzt is az ország különböző pontjai között.
Nem akarom bonyolítani a történetet, mert kitalálható, hogy a török hódoltság idején mindez szertefoszlott, és igazán csak a Rákóczi-szabadságharc után kezdett újra magára találni a levél- és egyéb dolgok küldése. Mária Teréziának köszönhetően 1752-ben nemcsak levélszedő helyeket jelöltek ki, de a postakocsi járatok is megindultak, amelyek bő évszázadon keresztül határozzák meg a "magyar posta" működését. Aki kíváncsi a delizsánszok hangulatára, annak ajánlani tudom a Fehér Béla regényéből készült Kussuthkifli című sorozatot (az 1-es kép jelent ebből a filmből), ami részben egy ilyen postakocsin játszódik.
Az igazi Magyar Posta természetesen csak a kiegyezés után született meg, és lett országos, annak a legapróbb települését is elérő, és biztonságos szolgáltatás. Ehhez éppúgy kellett a népoktatás kiterjesztése, mint a vasúthálózat bővítése és a gazdasági fellendülés. Ennek az időszaknak köszönhető, hogy Szolnokon, a mai Varga épületében is postahivatal nyílt, ahol természetesen már táviratokat is lehetett fogadni.
Bő évszázaddal később, azaz napjainkban már tizenegy posta működik, amelyek közül három úgynevezett kirendeltség. És mint a Magyar Posta Zrt. Társasági Kommunikációs Osztályától megtudtam, ezek közül tíznek önálló irányítószáma is van. Még akkor is, ha a Szolnokra érkező levelekre általában csak az 5000, illetve a szandaiakra az 5008-as szám kerül.
És mielőtt kicsit részletesebben írnék a szolnoki irányítószámokról, had szúrjam ide - mert engem is nagyon meglepett -, hogy "a postai küldemények rendeltetési hely szerinti csoportosítását segítő azonosító kódot" először Ukrajnában vezették be 1932-ben. Igaz, a második világháború kitörése előtt megszűntették, így az 1941-ben bevezetett német számozás a legrégebbi. Tömeges elterjedésére azonban 1958-ig várni kellett, amikor előbb Argentínában, majd szép lassan a világ legtöbb pontján megjelent. Magyarországon 1973. január elsején vezették be. Szolnok ebből a szempontból kiemelt szerepet kapott, hiszen közlekedési csomópont szerepköre miatt azon kevés megyeszékhelyek közé kerül, amelyek önálló, kerek ezres számot kaptak irányítószámul.
Azonban, mint fentebb már jeleztem, Szolnokhoz nem csak az 5000-es szám tartozik. Egyrészt minden hivatalnak és egy kivételével valamennyi kirendeltségnek van saját irányítószáma. Így az 1-es postáé és a kertvárosi kirendeltségé az 5001, a vasútállomásnál lévőé az 5002, a Mártírok úti hivatal irányítószáma 5004, a Széchenyi körútié 5005, a Városmajor útié 5006, a Tószegi úti kirendeltségé 5007, a szandaié 5008, a Közgé mögötti gyakorló postáé 5009, az Auchanban lévőé 5010 és a Pletykafalu kirendeltségéé 5011. Az 5003-as szám a 2005-ig önálló kertvárosi hivatalé volt. Ugyanakkor létezik egy 5020-as irányítószám is a városban, ami a nálunk működő logisztikai üzemet jelöli, azaz azt a helyet, ahol a küldeményeket előszortírozzák, majd immár teherautók által megtestesített postakocsikra rakják, és indítják az ország más pontjai felé.
A felsorolás kapcsán nekem egyébként rá kellett csodálkoznom, hogy a közel 73 ezer szolnokit 11 posta szolgálja ki. De számomra ennél is érdekesebb, hogy hétköznap reggelente 46 postás indul útnak, hogy eljuttassa hozzánk a küldeményeket. Közülük ketten gyalog, hárman - a külterületeken dolgozók - autóval, negyvenegyen pedig kerékpárral teljesítenek szolgálatot, 40 fokban és hóban-fagyban is. És azért kerül a szolnokiak leveleire a fentebb felsorolt 11 irányítószámból csak kettő - az 5000 és az 5008 -, mert a postásaink is két helyről indulnak el reggelente. A vasútállomásnál lévő hivatalhoz 39 kézbesítői járat ? 2 gyalogos, 3 gépkocsis, 34 kerékpáros -, míg a szandaszőlősihez hét kerékpáros tartozik.
Album

Holdvilág a Szapáryn
Roth Dezső - akinek nagyon sok szolnoki képeslapot köszönhetünk az előző századfordulóról - romantikus alkat lehetett. Legalábbis, ha ezt az 1905 előtt készült és festett képeslapját vesszük alapul, amin Holdvilágnál gyerekek ácsorognak Szolnok későbbi korzóján, ráadásul a házak ablakaiból lámpafény világlik.
AKB

Veszteségek halmozása
Az egy dolog, hogy 19. század végén épült Szapáry utcai ház évtizedekig pusztulhatott Szolnok közepén. Legalább ennyire vérlázító, hogy immár harmadik hónapja követhető az épület lassú, de biztos összedőlése. Amikor a felelősöket majd megkérdezik (?), hogy mindez miként fordulhatott elő, akkor ugye a kiesett parkolási és területfoglalási díjakat, a kerítés költségeit is kiszámlázzák majd feléjük? Vagy ez a közös veszteségünk, mert hagytuk, hogy mindez a szemünk láttára történhessen.
SzoborPark

Történelmi tényekről
Ma már csak azt tekinthetjük történelmi ténynek, hogy a Megyeháza - anno Szolnok Megye Tanácsának Székháza - főlépcsőházában úgy negyedszázada még látható volt két emléktábla, amelyek 1919-re és 1956-ra emlékeztettek. Persze nem a mai ismereteink szerint.