2025.08.27. (szerda)

Korunk hősei natúr keretben

Korunk hősei natúr keretben

Dátum:

Tizenhárom képből is lehet emlékezetes kiállítást rendezni. Erre a legjobb bizonyíték a Szolnoki Művésztelepen alkotó Soosur Georgius Értékteremtés című tárlata a Damjanich Múzeum időszaki termében. A képeket fizikai valójukban nem vinném haza, de agyamba örökre beleívódtak.

Soosur Georgius Értékteremtés című kiállítása nagyjából olyan, mint a legvadabb párizsi vagy milánói divatbemutató. Amikor nézzük az extravagáns ruhakölteményeket, és feltesszük magunknak a hülye kérdést: na de ki menne ki ezekben az utcára. Aztán, ha képesek vagyunk megérteni, hogy azok a ruhák nem a hétköznapoknak szólnak, soha nem lesznek hazavihetők és nem lehet bennük buszozni vagy villamosozni, mert egyedi műalkotások, akkor elkezdjük a helyükön értékelni őket. Soós úr most kiállított 13 képéből is hét olyan, amiknek láttán elsőre felkiáltunk: na de hogy néznének ki ezek a nappalinkban. Aztán, ha hagyjuk magunkat meggyőzni a látványtól, és képesek vagyunk más felfogásban nézni őket, akkor már nem tehetünk mást, mint csettintve nyomjuk meg az első mássalhangzót: nagyon jó!

A Szolnoki Művésztelepen alkotó Soós György képeire először a Városházán, két-három éve rendezett tárlaton figyeltem fel. Különösen arra a portréjára, amelyik a 30-as évek Amerikáját idézve, mintha a nagy Gatsbyt ábrázolta volna. Aztán meg a Tisza moziban volt egy emlékezetes tárlata, ahol egy másik stílusú, a dugóhúzós Manneken pis kisfiús képe biztos, sokakba beleégett. Ezek után talán meglepő, hogy ugyancsak ők készítette el a Belvárosi Nagytemplom számára Boldog Sándor István portréját. Mindezekkel pedig csak azt akarom érzékeltetni, hogy egy rendkívül sokoldalú művésszel van dolgunk, akinek – úgy tűnik – kétszer ugyanolyan kiállítására nem tudunk elmenni.

A Damjanich János Múzeum első emeleti, időszaki kiállítótermében látható kiállításával egyetlen, senkinek a szemére nem vethető probléma van: abba a térbe nem illenek ezek a nagyméretű Georgius képek. Gondolom, a mennyiség miatt a Galériába se lehetett tenni, és valahogy az Agóra kiállítóterében is furán hatottak volna. Ha őszinte akarok lenni, akkor az Értékteremtés című kiállítást leginkább meghatározó Georgius képek egy futurisztikus ipari létesítményben, valami csupa üveg és vas, egyik oldalán gépekkel vagy irodákkal zsúfolt térben ütnének a legnagyobbat. Talán a vízművek valamelyik csarnoka vagy az egyik hőközpont tenne hozzá sokat ezekhez a képekhez.

Ha megállnak az Energy church, az Új aranykor vagy az Industrialismus előtt, talán megértenek. A rém naturalista IKEA-hatású fakeretben lévő képek ugyanis napjaink tájképei és „hős” ábrázolásai. A teremtő aktivitást dicsőítő művészeti irányzat képei, amelyekhez félelmetesen passzol a fekete kutya sziluettes nyitóképe, a Mars és Venus vagy éppen az Istar című kép.

Csak álltam ott a térben, elsőre vakartam a fejem, hogy mi ez. Aztán meg egyre inkább kezdett tetszeni, és bár egyik képet se akartam hazavinni, az éreztem, hogy valami különleges, magával ragadó élményt kapok, és agyamba égne ez a festmények.

 

(A kiállítás 2015. október 4-ig tekinthető meg, hétfő kivételével 10-17 óráig)

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Hiánypótló Kardos Tamás

Sok helyen kerestem, mire venni tudtam egy példányt. Ugyanis biztos voltam benne, hogy Kardos Tamás Múltidéző című Szolnoki képeskönyvének a polcomon a helye. Többször átlapozva se bántam meg, sőt mindenkinek kívánok egyet. Mert a hibáival együtt szeretem ezt a hiánypótló kötetet.

A titánok bukása

A Titánok bukásával csak két baj van. Az egyik, hogy a közel ezer oldalas kötetet nehéz kézben tartani. A másik pedig, hogy még hosszú hónapokat kell várni a folytatására. Nem szoktam Ken Follettet olvasni, de az Évszázad-trilógia első kötetét mindenkinek ajánlom.

Lányoknak is lett valami

Ha valakinek tetszett Reisz Gábor 2014-es VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című, a harmincas férfiak felnövéstörténetét (kínlódását) bemutató film, akkor azért, ha meg nem tetszett, akkor azért hagyja ki A legjobb dolgokon bőgni kell című új magyar filmet. Van baj vele bőven.

Egyszeri, de megismétlendő

Szolnokra beszökött Párizs. Egy nyári vasárnapon ott bóklászott kicsit a Tisza-partján, a gesztenyefák alatt. Friss fuvallatot hozott, festményeket, rajzokat, művészi installációkat, hogy aztán elvigye a förgeteg. Fiatalok hozták, de nem hagyhatjuk, hogy csak egyszeri legyen, ami megismételhető.