2025.08.27. (szerda)

A rékasi felüljáró

A rékasi felüljáró

Dátum:

Építése Szolnok egyik legfontosabb beruházása a hetvenes évek elején. Születése éppúgy összefüggött a vasút korszerűsítésével, mint a Széchenyi lakótelep tervezésével. Annak idején 41 millió forintba került, legutóbb 400 millióért újították fel. Eredetileg a November 7-e nevet viselte.

(Nyári ismétlés: Ez a cikk 2017. március 14-én jelent meg először.)

Fél évszázad alatt természetes lett a léte. Így valószínű, csak akkor vennénk észre a hiányát, ha egyetlen napra kivonnák a forgalomból. Hogy megépítésének ötlete mikor vetődött fel először, csak tippelni tudok: szerintem a szolnoki vasútállomás korszerűsítésének 50-es évekbeli terveiben már szerepelhetett, de azon se lepődnék meg, ha a Kolozsvári felüljáró építésekor – tehát a 40-es évek elején – már elgondolkodtak rajta. A Jászságot – Észak-Magyarországot – és a Tiszántúlt összekötő útvonal egyik fontos pontján áll. Jelentősége bármelyik a Zagyván vagy a Tiszán átívelő közúti hídéval összevethető.

Építése valamikor 1968-ban kezdődött. Bár alig fél évszázaddal ezelőtti dátumról van szó, a korabeli megyei napilapban annak az évnek júniusa, szeptembere és második fele is olvasható, mint a munkák kezdete. Amin a magam részéről nem csodálkozok, hiszen a 32-es főút Szolnok-Debrecen vasútvonal fölött átívelő felüljárójának építése éppúgy összefüggött a szolnoki vasútállomás korszerűsítésével, mint a város belső úthálózatának átalakításával és a 4-es főút építésével, így talán senki sem ért rá figyelni a kezdés pontos pillanatára. (Lehet, hogy alapkövet se raktak le?) Sokkal fontosabb lehetett, hogy végre elkezdődjön a beruházás, amitől leginkább azt várták, hogy az ott lévő, sokszor 20 percen túl is zárva tartó vasúti átjárót – egy helyen azt írták, a 14 nappali órából 12-ben volt leengedve a sorompó – végre kiiktathassák a forgalomból.

Ennek a bosszantó átjárónak a pontos helyét ma már nehéz meghatározni. Elsőre azt mondanám, hogy ott volt, ahol a felüljárótól az állomás felé ma is találunk egy szoknyás sorompót. Régi térképeket nézegetve azonban úgy tűnik, inkább az elkészült felüljáró másik oldalán lehetett az átkelő, valahol a Szántó körút és a Tél utca között. Amihez persze a legnagyobb forgalmat a Thököly utca vihette, aminek eredeti nyomvonala ma is a felüljáró állomás felőli oldalán indulva kanyarodik be a műtárgy alá.

A még név nélküli felüljáró terveit az Út- és Vasúttervező Vállalat (UVATERV) munkatársa, Huszár Gyula készítette, aki korábban a szajoli és két évvel később a Kolozsvári felüljárókat is rajzolta. A Thököly útra kerülő műtárgy a maga közel egy kilométernyi teljes hosszával impozáns építmény, akkor 41 milliót költöttek rá, mai áron 4-8 milliárd forintba kerülne a létrehozása. Maga a tényleges híd, ami eredetileg 12 vágány fölött ívelt át 176 méter hosszúságú, és ehhez jön a valamivel több, mint 800 méteres két felhajtó töltései. Ezek létrehozásához 90 ezer köbméter földet mozgattak meg az építők, ami nem csoda, hiszen a 8 méter széles út két oldalára 2-2 méteres járdát is el kellett helyezni.

A felüljáró kivitelezésén legalább 14 cég dolgozott. A beruházó a KPM (Közlekedési és Postaügyi Minisztérium) Szolnoki Közúti Igazgatósága volt, a fő kivitelező pedig a Közlekedési Építő Vállalat (KÉV) Szolnoki Fő-építésvezetősége. Akik pesti és helyi vállalatokkal, többek között a fuvarozást végző AKÖV-vel, valamint a TITÁSZ-szal és a Postával is együtt kellett működjenek a siker érdekében. Ami, mint az 1971 tavaszi megyei napilapból kigyűjthető, nem is lehetett olyan egyszerű.

A műtárgy átadását eredetileg 1971. április 4-ére tervezték. Bő egy évvel korábban azonban kiderült, hogy a felüljáróra égető szüksége van nemcsak a városnak, de egész Kelet-Magyarországnak. A Kolozsvári felüljáró ugyanis egyre rosszabb állapotba került, és elodázhatatlanná vált a felújítása. Amihez csak azután lehetett nekifogni, ha a rékasi rámpát átadják. Ennek érdekében döntöttek úgy, hogy erőforrásokat átcsoportosítva, fél évvel korábban, már 1970. november 7-ére el kell készülnie a felüljárónak. Amit azonban csak úgy lehetett elérni, hogy közben az Ady Endre út és a Thököly út átépítését, új nyomvonalának kialakítását lényegében felfüggesztették. Mindeközben pedig sorra jelentek meg a cikkek a Néplapban, amelyek az építkezés állásáról, a terv teljesítését veszélyeztető cégekről és egyéb problémákról, például a közművek áthelyezésének késlekedéséről vagy éppen a közvilágítás kiépítéséről szóltak.

A felüljárót végül Dr. Csanádi György miniszter megbízásából az a Dr. Ábrahám Kálmán adta át, aki a tervezés időszakában még az UVATERV irodájának vezetője, a szalagátvágáskor a KPM Közúti Közlekedési Főosztályának vezetője, 1974-től államtitkára, majd 1977-84 között a minisztérium irányítója volt. Mint az átadón elhangzott, a beruházás során 4 ezer tonna betont, ugyanennyi kavicsot és 3 ezer mázsa betonacélt építettek be a szerkezetbe, továbbá 1,5 kilométer rávezető utat is korszerűsítettek. A beszámolók szerint nemcsak a fontos emberek vettek részt az őszi avatáson, de sok szolnoki is kiment az eseményre, ahol azt is bejelentették, hogy November 7-e lesz az új műtárgy neve. Sőt, ezt és a felépítésben együttműködő szervezetek nevét emléktábla is megörökítette, amit persze ma már sehol se találni.

A Széchenyi városrész fejlesztése szempontjából is nélkülözhetetlen felüljárót tehát 47 éve használjuk. Azóta háromszor esett át komolyabb felújításon. Először másfél évtizeddel az átadása után kapott új burkolatot a szerkezet, majd a kilencvenes évek második felében teljesen felújították. Legutóbb pedig 2013-ban költöttek uniós forrásból 400 milliót a rendbetételére, így tulajdonképpen azt mondhatjuk, hogy a két felhajtós, négy gyaloglépcsős, 12 méter széles és közel egy kilométeres felüljáró egész jó állapotban szolgálja a szolnokiakat és a városon átutazókat. Igaz, jó ideje hivatalos neve nincs, és bár rékasi rámpaként, meg Thököly úti felüljáróként is egyértelműen azonosítható, egyszer talán újra elkereszteljük ezt a nem túl szép, de rendkívül fontos közúti műtárgyunkat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Grecsó, Malek, Poór

Második évfolyamába lépett a SzolnokIFIrkász című városi diáklap. Idei első számában a középiskolai felvételik és a diákok számítógépezési szokásai mellett Grecsó Krisztián íróval, Malek Andrea színésznővel és Poór Péter vezetőedzővel készült interjúkat is olvashatnak. A beszélgetésekből közlünk részleteket.

Ez a hajó elment (2.): Mint a galambok

"A közgyűlés tagjai élő és rendszeres kapcsolatot tartsanak a választókkal." A 2019-ben megválasztott közgyűléssel szemben ez volt a második elvárásom. Négy és fél év alatt saját önkormányzati képviselőm egyetlen fórumáról vagy fogadóórájáról sem esett be hozzám információ.

Üzenet az alapkőből

Arról már többször írtunk, hogy Szolnok új városközpontjának az alapkövét 1969. július 28-án helyezték el valahol a Ságvári körút és az Ady Endre út kereszteződésénél. Magát az alapkövet eddig nem sikerült megtalálni, viszont tartalmából egy másolatra bukkant a családi holmi között egy olvasónk.

Élő terek

Vehetjük úgy, hogy a Szolnok Napja rendezvényei egy nagy, ingyenes népünnepély voltak. Meg mondhatjuk azt is, hogy a szolnokiak értelmesen belakták a város két legszebb (közösségi) terét, plusz a hasonló sorsra érdemes Szapáry utcát.