2025.08.27. (szerda)

Április 4-ről szóljon a…?

Április 4-ről szóljon a…?

Dátum:

Akik legalább annyi idősek, mint ameddig április 4-e nemzeti ünnep volt, azok e dátumra gondolva biztosan elkezdenek régi indulókat dúdolni. Nem azért, mert visszakívánnák azokat az időket, hanem mert az életünk részei voltak. Csak éppen 28 éve nem tudunk vele mit kezdeni.

(Nyári ismétlés: Ez a cikk 2017. április 4-én jelent meg először.)

Nekem sokáig úgy tűnt, hogy annak az időszaknak a kezdete, amelyben most élünk Magyarországon, 1989. október 23-a. Ami számomra egyben azt is jelentette, hogy a korábbi korszak – ha tetszik – rendszer lezárásának is ezt az időpontot tekinthetjük, ha nem megyünk bele mindenféle átmeneti időszakok taglalásába. Tehát, ha tudjuk a jelen rendszerünk kezdetét, a korábbi végét, akkor azt is meg tudjuk mondani, hogy az az előző mikor indult. Persze nálunk ez sem egyszerű. Mert április 4-ét, mint nemzeti ünnepet, csak 1950-ben vezették be az akkor már majdnem egyéves Magyar Népköztársaságban. Nagyjából 1989 óta viszont tudjuk, hogy a tényekkel – miszerint 1945-ben ezen a napon hagyta el az utolsó német katona Magyarország területét – hadilábon állt a korabeli döntés. De ez épp annyira lényegtelen, minthogy 1945-től, 1948-tól, 1949-től, avagy 1950. április 4-től számítjuk-e a szocialista Magyar Népköztársaság időszakát. Azaz annak a rendszernek az idejét, amit a mai rendszer leváltott.

Mondhatnánk, hogy van ennél fontosabb problémánk is. Amivel egy percig sem vitatkoznék, hiszen személyesen, helyi szinten, országosan, Európában és a világban is egy rakás, sokkal komolyabb gond is lajstromba vehető. Ám, ha arra a három percre, amíg ezt az írást végigolvassák, félreteszik a sok-sok egyéb súlyos nehézséget, akkor április 4-e kapcsán talán Önök is végiggondolják, hogy mi is lett a mi rendszerváltásunkkal. Amiről nagyjából semmit sem tudunk, és ami ennek köszönhetően szép lassan változik. Kicsit olyan kezd lenni ez a sztori, mint Garibaldi partraszálló találkozója, vagy a száz évvel ezelőtti Téli palota ostromának emlékezete, amelyeknek utólag annyi aktív résztvevője volt, hogy el sem fértek a megemlékezéseken. Azaz sokan kezdték aktuális érdekeiknek megfelelően átírni a saját múltjukat és a közösség emlékezetét.

Erre is lehet azt mondani, hogy és akkor mi van. Ettől olcsóbb lesz a tej, magasabb az ÁFA, változatlan a reklámadó, szomorúbbak a füzek, vidámabban a vasárnapok, keserűbbek az édesek? Persze, hogy nem. De ettől még gondolhatom azt – és ehhez kereshetek velem egyformán, a tömeghez képest meg másként gondolkodókat -, hogy a jövőnk mégiscsak a múltunkban gyökerezik, amit meg jó lenne ismerni.

Ám lassan egy árva szó nem esik az utolsó április 4-éről.

Nem beszélünk például arról, miként is jutottunk el 39 év alatt addig, hogy az legyen az utolsó. Lassan ismeretlenek kezdenek lenni a nemzetközi körülmények, a hazai gazdasági, szociológiai okok, a résztvevők, a pontos események és mindezek ok-okozati összefüggései. Nem néhány szakavatott történész fejében! Hanem a közös tudatunkban. Abban, amiből az iskolában meríteni lehet, hogy a gyerekeink megértsék, hol éltünk és ők hol élnek, ami segíthetne eligazodni a helyi közelmúlt megértésében is. Lehet, hogy az az április 4-e, meg az 1989-es év még – vagy már megint – túl közel van. Nem tudunk, vagy nem akarunk róla objektíven beszélni. És emiatt hiteltelen mindaz, amit a megelőző évekről mondunk. Azaz képtelenek vagyunk szögre akasztani Kádár-köpönyegét.

Ez pedig bebetonoz, lehorgonyoz, ismét maradivá tesz bennünket. Lassan egy emberöltővel a rendszerváltás után sem merjük kimondani, hol, hogyan és miért éltünk. Ezért zenghetnek újra a régihez nagyon hasonló dalok. Pedig a történelemnek nem feltétlenül kellene ismételnie önmagát. Csak hát ahhoz megúszhatatlan, hogy tanuljunk belőle.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Bojkott bejelentése

Mától mindaddig nem teszem a lában sem a szolnoki, sem más McDonald's étterembe, amíg ezek a lelketlenek el nem távolítják az Ady és a Szapáry út sarkán, az egykori Tisza Cipő reklámjára húzott plakátjukat. Aki ilyesmit tesz, az tudatlansága okán más aljasságra is képes.

Kucsmás ház és graffitik

Más városokat nem azért hasonlítunk össze a sajátunkkal, mert ott szeretnénk élni, hanem mert olykor annak a másiknak a nézéséből is lehet tanulni. Ljubljanában például szintén vannak borzalmas házak, graffitik és lakatos híd, de kulturált közkutak és mesés piac is. Az Adria felé megéri megállni.

A társadalmi munka emlékére

A Tiszaligeti strand medencéjét a hatvanas évek elején szolnoki fiatalok társadalmi munkában - azaz ingyen - ásták ki. A Tiszaligetben egykor sorakozó vállalati üdülők ugyanúgy társadalmi munkában épültek, miként így takarították a nyolcvanas évek elején a papírgyár új géptermét is.

Kívánjuk a sajtó szabadságát?

A 12 pont megjelenése után 173 évvel kívánjuk-e még a sajtó szabadságát? Egyáltalán szükségünk van-e még a sajtóra? És pláne a szabadságára. A magyar sajtószabadság korlátozása kicsit olyan, mint a magyar korrupció. Ha mi csináljuk, nem létezik, ha más, kiabálunk.