2025.08.27. (szerda)

Dudaszó munkanapokon kétszer

Dudaszó munkanapokon kétszer

Dátum:

A Belvárosi Nagytemplom reggel hét órás harangozásával együtt szólal meg a munkába hívó duda Szolnokon. Fél négykor, harangzúgás nélkül a műszak végét jelzi. Sokáig kerestem, hol ez a duda. Megtaláltam. Láttam, hogyan szólaltatják meg, és most már tudom: sűrített levegő működteti.

Bevezetőnek egy kis kitérő. Gyerekkorom nyarait nagymamámnál, Kőszegen töltöttem, ahol a napjainkat az azóta elpusztított posztógyár műszakot jelző dudálása osztotta részekre. Reggel hatkor már „fúj a gyár” – mindenki így mondta -, délután kettőkor újra felharsant a munkába indulóknak és távozóknak szóló kürtszó, és emlékeim szerint még este tízkor is jeleztek. Így nagyjából mindig tudtuk, mennyi az idő, aki meg a gyárakból – több is volt – várta haza a hozzátartozóját, egy idő után tudta, a dudaszót követően mennyivel fog befutni. Olyan volt ez nekem, mint a 11 órai harangszó, hiszen Kőszegen az 1532-es török ostrom emlékére akkor is harangoztak, harangoznak. Különleges, csak arra a városra jellemző dolgok.

A fentiek miatt egy ideje már izgatott, hogy Szolnokon honnan hallhatok hasonló dudaszót. Aztán néhány e-mailből és beszélgetésből az is kiderült számomra, hogy ezzel nemcsak én vagyok így. Némi kérdezősködés és pár levél után kiderült – amit lehet, hogy sokan tudnak -, a munkába hívó szolnoki duda a MÁV-Start Zrt. Szolnoki Járműjavítási Telephelyén – nem hivatalosan nekünk, szolnokiaknak a „Járműben” vagy a „Járműjavítóban” – található. Azon belül is a MÁV strand felőli oldalon, a műemlék víztorony közelében. És, mint fentebb írtam, munkanapokon reggel hétkor és délután fél négykor szólal meg, azaz a „Járműben” dolgozók műszakjának az elején és a végén.

Czeglédi Sándornak köszönhetően közelebbről is megnézhettem a dudát, sőt láthattam a működtetését is. A közel harminchektáros területen ma is nagyjából ezerkétszáz embernek munkát adó, nemcsak javító, de távolsági IC kocsikat gyártó üzemben, a többség ebben a munkarendben dolgozik. Duda régen is volt a gyárban, igaz, akkoriban a kovácsműhelyhez „kapcsolódott”, onnan működtették. Ma már a telepet behálózó, különböző szerszámok működtetését segítő sűrített levegő rendszerhez csatlakozik, és a karbantartók kezelésében van. A duda azonban nem automatikus, hanem egy kar meghúzásával a karbantartók közül hozza valaki működésbe minden nap, természetesen az óráját – a telefonját – figyelve.

Czeglédi Sándor elmondta azt is, hogy olykor más időpontban is megszólal az a nagy múltú üzem hagyományaira is emlékeztető a duda. A „Járműjavító” néhai dolgozóinak hozzátartozói ugyanis kérni szokták, hogy miközben szerettüket a közeli temetőben utolsó útjára kísérik, az emlékére szólaljon meg az a duda, ami valószínűleg évtizedekig hozzátartozott az életéhez.

Szóval a „Jármű” dudája osztja részekre a szolnoki mindennapjaimat. Mindennapjainkat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Ez a hajó elment (4.): Közünk a beruházásokhoz

"Mi épül Szolnokon?" Jó lenne erről tudomást szerezni a dózerolás előtt, de legalább az évekig tartó építkezés közben, mert ma, ha egy beruházásnál baj van, senki nem tudja, kinek kellene szólni. Néhányan már tesznek ki táblát, de Szolnokon még mindig nem kötelező a lakosság tájékoztatása.

TVSZ (1): Mennyi víz?

Hány kilométer vezeték szolgálja Szolnok vízellátását? És mennyi vizet fogyasztunk mi, szolnokiak egyetlen nap alatt? Hétköznapi dolgok, amire nem tudtam a választ. Eddig. Mert most új rovat indul a blogSzolnokon: Tanultam Valamit Szolnokról, azaz TVSZ címmel.

bSZ2011: A könyvtár

Sokáig nem értettem, hogy a hatvanas években készült képeslapokon miért látszik egy lőtorony a megyei könyvtár mai épületének tetején. A hatalmas vörös csillagra pedig csak akkor találtam magyarázatot, amikor elkezdtem kutakodni az épület múltja után.

Olykor szabálytalanul

Igyekszem a KRESZ előírásait betartva autózni Szolnokon, de van néhány hely, ahol praktikus okokból egyszerűen szabálytalankodnom kell. Meg néhány olyan is, ahol mindig nagyon remélem, hogy mások nem megszokásból közlekednek. Vajon lehetne néhol finomítani a renden?