2025.10.15. (szerda)

A rádióban jártam

A rádióban jártam

Dátum:

A ma már nem létező Magyar Rádió szolnoki stúdiójában jártam, a Kolozsvári úton, a buszpályaudvar mögött. Ez az épület nemcsak a szolnoki sztálinbarokk építészet első eleme, de hely- és médiatörténeti helyszín is. Belsejében pedig ma is párját ritkító stúdiószigeteléssel. Menteni kellene!

A Kolozsvári úti stúdióépület akkor épült, amikor a Magyar Rádió még teljesen önálló hírközlési és kommunikációs intézmény volt, ráadásul rajta keresztül lehetett a legtöbb embert elérni, azaz még számított, hogy „bemondta a rádió”. Mai szemmel a belvárosban áll ez a legalább hetvenéves épület, pedig az építésekor még nemhogy a buszpályaudvarnak, de az Ady Endre útnak se volt híre, ráadásul az új városközpont – a Hild tér és környéke – helyén is többnyire földszintes, kiskertes házak álltak. Jó lenne kideríteni, hogy az első szolnoki sztálinbarokk – vagy brutalista – stílusban felhúzott épületet miért éppen ide helyezték, és nem a Kossuth tér, a megyei és városi tanács, illetve a pártbizottságok közelébe. Egyszer talán megszületik az a dolgozat, ami nemcsak a szolnoki rádiózás történetét, de az SZTK-val, a Ságvári körúti házakkal és a néhai szakszervezeti művelődési házzal rokonságot mutató épület múltját is feltárja.

Amíg három évtized kihagyás után nem léphettem be újra a Kolozsvári út 2. szám alatti kert végében álló épületbe, addig sokkal kisebbre emlékeztem. És bár a kilencvenes évek elején sokszor jártam ott, az épület pincéjét soha sem láttam. Most viszont már tudom: ott tulajdonképpen a földszinti és emeleti stúdiók „vészhelyzeti tükrözése” volt található. Azaz baj esetén komplett stúdió, saját áramforrás, mellékhelyiségek, és szerkesztői szobák álltak volna a rádiósok rendelkezésére. Jó lenne tudni, hogy amikor 1956 novemberében a szovjet tank begördült az udvarra, vajon volt valaki a pincében? Vagy mondjuk, a csernobili katasztrófa környékén eszébe jutott valakinek, hogy ki kell nyitni ezeket a helyiségeket? Amelyek ma már üresen tátongnak.

Bár teljesen üres, nem kevésbé érdekes az épület padlástere, ahová nagyjából egy negyedik szintet, nem kevés szobával be lehetne építeni. Fontosabb azonban, hogy nagyon jó állapotban van a tető, azaz száraz, óvja az épületet. Tehát, amikor valakinek az a „fantasztikus” ötlete támad, hogy el kellene bontani ezt az épületet, mert mondjuk, „klassz” parkolóházat lehetne felhúzni a helyén, akkor nem ártana figyelmeztetni: egy szerkezetileg nagyon jó állapotú, robosztus (nehezen bontható) épülettel áll szemben. Amit nem bontani, hanem menteni és újrahasznosítani kellene. Természetesen a köz javára.

Remélem, egyszer még azt is sikerül kideríteni, hogy amikor megszűntették a Magyar Rádió Szolnoki körzeti szerkesztőségét – az „Alföld rádióját” -, akkor kinek volt az az ugyancsak „remek” ötlete, hogy a rádiós berendezéseket – keverőket, pultokat, magnókat – kiszedjék! Sőt, azt is szeretném tudni, hogy a szolnoki 20. század második felét hangban egyedül megörökítő rádió anyagai és írott dokumentumai hová tűntek, ki és miért selejtezte őket! Engem nehezen lehetne meggyőzni arról, hogy akik erre utasítást adtak és ebben részt vettek, azok a város történetének ne lennének ugyanolyan aljas pusztítói, mint akik anno a Ferences rendház könyveit kihajigálták és bezúzatták.

Számomra egyértelmű, hogy ezt az épületet nemcsak azért kellene megmentenünk, mert rádió-, hely- és építéstörténeti értéke van. Miként az is, hogy nemcsak magát az épületet, de a három, emeleti stúdióhelyiség burkolatára is vigyázni kellene. Az ugyanis nem szimpla fali dísz vagy lambéria. És persze, ma már az íróasztalunk mellett is remek rádióműsorokat készíthetünk, de csak egyedül. Viszont a Szolnoki Szimfonikusok, a Bartók Béla Kamarakórus, a Tisza Táncegyüttes vagy valamelyik szolnoki rockbanda élő műsorának a rögzítéséhez, netán lemezfelvételéhez ilyen nagyméretű, nemcsak szigetelt, de a hang szempontjából is jól kialakított helyiség szükséges, mint amilyen évek óta porosodik a Kolozsvári úton. Csak jelzem, hogy hozzáértők szerint minimum félmilliárd forint lenne ma, valami hasonló kialakítása. Tehát, aki ezeket megrongálja, leszedi, ekkora összeget vesz ki a közvagyonból.

Csak a hangulat kedvéért még néhány kép az egykori szolnoki stúdióból. Látszanak az öreg villanykapcsolók, a régi feliratok, itt-ott az egykor ott dolgozók lelke. Örülök, hogy legalább néhány fotón megörökíthettem ezeket is az utókornak. Mert nem tagadom: féltem az épületet, féltem a remek stúdiókat.

Megosztás:

Legfrissebbek

Egy év

Mellé ment

Kinek az oszlopa?

Buborékfújók

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Bűnös város?

A nyár legforróbb ötven napjában Szolnokról megjelent cikkek 75%-a valamilyen bűnügy kapcsán említette a várost. A kultúra és a gazdaság együttesen nem érte el a 7%-ot. Hírünk az országban.

Hatvanból hat

Szép lett volna, ha a Szolnok 950 keretében megnyílik, és nem azt kell újra leírni, hogy 2019 óta zárva. Eddigi 60 évéből 6 év vendégek nélkül telt. Ma se tudjuk, meddig lesz így.

László Béla-jelenség

Nevezzük így a jövőben azokat a szolnoki történéseket, amiket megszállott emberek akkor is megvalósítanak, ha hivatalos helyről segítséget és támogatást nem vagy alig kapnak. A jelenség fontos mozgatója, hogy az aktuális illetékesek tudják, a megszállottak akkor is megcsinálják, ha belepusztulnak.

Miért hagyjuk?

Elkeserítő, ahogy a Tisza mederpartjából napról napra többet lehet látni, miközben néhány hete még a füves területig ért a víz. A Zagyváról nem is beszélve, ami lassan állóvízzé vagy pocsolyává változik. Ha így haladunk, a "vizek városából" a kiszáradt medrek városa leszünk. De miért?