2025.08.27. (szerda)

Szolnok öt pillanata

Szolnok öt pillanata

Dátum:

Egy újabb Weinstock anziksz a két háború közötti Szolnokról. Gyanúm szerint a nyitására készülő Tisza szálló rendelhette meg fővárosi képeslapkirálytól. Az biztos, hogy az egyik felvétel 1928 nyara előtt készült, ugyanakkor a mai Verseghy parkot elnézve szintén ez előtti fotózásra gyanakodhatunk.

Egy újabb Weinstock anziksz a két háború közötti Szolnokról. Gyanúm szerint a nyitására készülő Tisza szálló rendelhette meg fővárosi képeslapkirálytól. Az biztos, hogy az egyik felvétel 1928 nyara előtt készült, ugyanakkor a mai Verseghy parkot elnézve szintén ez előtti fotózásra gyanakodhatunk.

A blogSzolnok Album rovatában nagyon sok szó esett már Weinstock – a háború után Nagyváradi – Ernő működéséről, aki a két világháború közötti Magyarország egyik képeslapkirályának volt tekinthető. Abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy a fényképésztudással rendelkező és vállalkozószellemmel megáldott fiatalember nagyon jól mérte fel a képeslapok iránti keresletet, és tulajdonképpen 1920 és 1940 között nemcsak végigfotózta Magyarországot, de elképesztő mennyiségű képet és képes kisnyomtatványt is eladott. Minden bizonnyal helyi segítők révén tudta, hogy melyek egy-egy település legfontosabb, megörökítendő pontjai, miként azzal is tisztában lehetett, hogy az adott városban kik lehetnek a potenciális megrendelői, akik a kész képeslapokból akár nagyobb mennyiséget is megvesznek. Esetünkben az új Tisza-part és az azt finanszírozó város, vagy éppen a város által épített új szálloda lehetett.

Az ötképes szolnoki anziksz bal felső képe egészen biztos, hogy 1928 nyara előtt készült, hiszen a Tisza szálló kéménye és tornya között még ott az a fekete építmény, ami a termálkút fúróberendezését rejtette. Maga a szálloda ugyan 1928. április 14-én megnyílt, de a jelenlegi halas lány szobor helyén fúrt kútból addigra nem sikerült megfelelő vizet felhozni. Így előállt az a furcsa helyzet, hogy már fogadott vendégeket a fürdővel együtt megépített gyógyszálló, ugyanakkor a szükséges gyógyvíz még nem állt rendelkezésre, és zajlott a fúrás az épület előtt. Pávai Vajna Ferenc geológus munkáját csak júniusban koronázta siker, így feltételezhetjük, hogy a képeslapon ránk maradt fúrótornyot ezt követően – de szerintem igen gyorsan – bontották el.

Szerintem nem férhet kétség ahhoz sem, hogy ha már Szolnokon járt Weinstock Ernő, akkor több képeslapra elegendő képet készített a városról. Így a szállodáról a Tisza túlpartjáról lőtt kép készítése előtt vagy után simán megcsinálhatta ennek az anziksznak a jobb felső fotóját, ami a belvárosi híd rámpájáról örökítette meg az akkor még névtelen parkot. A még hiányzó sétány és a növények mérete alapján egyértelmű, hogy a jobb alsó sarokba került, a szálló teraszáról készült kép is ugyanakkor készült, mint az előző két kép. Ezt a nyugágyas képet egyébként három hónappal ezelőtt már bemutattam az Album rovatban, hiszen Weinstock Ernő önálló képeslapként is piacra dobta.

A kérdés már csak az, hogy ennek az ötképes lapnak a másik két fotója mikor készülhetett: ugyanannak a szolnoki útnak az alkalmával, mint az előző három, avagy más munkautak során? Annyi bizonyos, hogy a belvárosi nagytemplom tornyából lőtt bal alsó felvétel csak 1928-ban, vagy után készülhetett, hiszen a református templom után felfedezhető rajta a Tisza szálló fürdője. Miként az is biztos, hogy a felvétel az első világháború után készült, merthogy a „szép Tisza-híd” már helyreállítva látható a felvételen, aminek bal alsó sarkában a belvárosi iskola tetőszerkezete is feltűnik.

(Ez a kép szintén ismert önálló képeslapként.)

Az öt képből az egyetlen datálhatatlan a középre helyezett Damjanich-szobrot megörökítő felvétel. Ez 1912 után bármikor készülhetett, és az sem biztos, hogy a korabeli technikát cipelve Weinstock Ernő a Móric-liget után még a Művésztelephez is átsétált, ráadásul mindezt a templomtorony megmászása előtt vagy után, de ugyanazon a napon. Azt azonban biztos, hogy a nagyváradi születésű, e képeslap kiadásakor már Budapesten élő és dolgozó fotós pontosan tudta, hogy Szolnoknak mit jelent a Damjanich-szobor, és a turisztikai babérokra törő városban a történelmi múlt ápolása és megmutatása mennyire fontos lehet.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Szolnoki üdvözlet 4,50-ért

Szolnokról ezzel az ötképes anziksszal küldte szívélyes üdvözletét 1980-ban Békéscsabára Farkas Béla, aki saját névbélyegzővel rendelkezett. De hát ki és miért is küldött képeslapot egy ipari szövetkezet elnökének? Nem fog kiderülni. Viszont az öt szolnoki részletről újra leírok pár ismert dolgot.

A NATO Szolnokon

Nagyon szeretném tudni, hogy a NATO 1961-ben mit keresett Szolnokon. Ennél jobban már csak az érdekelne, hogy ennek a jó poénnak a kiötlői, és szándékos vagy véletlen megörökítője, miként úszta meg a fenékbe billentést. Ha megúszta.

Egy nap, két kép

Azért vettem meg ezt a szolnoki képeslapot, mert úgy éreztem, sok mindent látni rajta. A szökőkutak, a Munkásmozgalmi szobor, az 1-es számú irodaház tetején a neonreklámmal. Aztán felnagyítva észrevettem az úttörőket, és rá kellett jönnöm: 1963 késő tavaszán, ugyanazon a napon több kép is készült a Kossuth téren, amelyekből képeslap lett.

A Kossuth tér egyik arca

Értelmetlen vitát folytathatnánk arról, hogy Szolnok főtere, a Kossuth tér mikor volt szebb. De talán kevesen ellenkeznének, ha azt mondanám: nem a mellékelt képeslapon megörökített pillanatában. Úgy tippelem, valamikor a hetvenes évek végén járunk.