2025.08.27. (szerda)

Tekerés az utakért

Tekerés az utakért

Dátum:

A Baross úton naponta közel tízezer autó közlekedik. A napi kétezer autó is indokolná, hogy itt kerékpárút épüljön. Erre is felhívta a figyelmet a Föld Napján szervezett, városi kerékpáros felvonulás.

11-foldn-zonatablak_400– Szándékosan nem arra megyünk, ahol már vannak kiépített kerékpárutak, hanem inkább olyan helyeket érintünk, ahol nagy szükség lenne a megépítésükre – mondta el többször is április 22-én délután, a Kossuth téren, Szabovik Zoltán, a Föld Napján szervezett szolnoki bringás felvonulás fő szervezője. Hozzátette, a Százlábú-híd felújítása miatt, a péntek délutáni menet inkább elkerüli majd a nagyobb autóforgalmú utcákat, hogy a felvonulók lehető legkisebb fennakadást okozzák Szolnok életében.

 

Életveszélyes számok

Mielőtt nekivágtunk volna a városi túrának Nagy Dénes (képünkön), a kerékpárutak tervezésének doyenje mutatta be az április 8-ai forgalomszámlálás eredményeit. Mint a blogSzolnok is megírta, az önkéntesek végezte számlálás célja az volt, hogy a város által beadandó kerékpárút-fejlesztési pályázatot friss adatokkal támasszák alá. Az unió által is támogatott bringaút építésének egyik feltétele ugyanis, hogy az adott útszakaszon a napi autóforgalom elérje a 2000 darabot.

11-foldn-nagydk_400Nagy Dénes elmondta, a Kossuth tér lezárásával a Szántó körút autóforgalma közelít a napi 20 ezerhez, ami közel ötödével nagyobb, mint például a Szajol felé vezető, régi négyes út forgalma. Ugyancsak az elvárt kétezres autószámot ötszörösen meghaladó autóforgalmat mértek a Baross úton, ahol azonban a kerékpárosok száma valamivel alatta marad az elvárt 120-as számnak. Nagy Dénes ezt azzal magyarázza, hogy az életveszélyes Baross utca helyett sokan az Ady Endrén próbálnak kerékpárral közlekedni.

– A mért számok egyértelműen mutatják, hogy a tervezett új kerékpárutak vonalában iszonyatos az autóforgalom, a legtöbb helyen életveszélyes bringázni – tette hozzá Nagy Dénes, aki évtizedek óta foglalkozik a városi kerékpárutak fejlesztésével. – Szolnokon nem azért kerékpároznak kevesen, mert lusták az emberek, hanem mert nem megfelelőek a körülmények. Tessék megnézni a Széchenyi lakótelep és az onnan a város felé vezető kerékpárutak forgalmát! Az elvárt minimum szám dupláját lehet mérni. Miért? Mert jól kiépített és biztonságos a bicikli út.

Az információs pont ajtajára ragasztott adatokból kitűnt, hogy továbbra is nagyon nagy forgalmat bonyolít a Tószegi út illetve a belvárosi Tisza-híd, de a négyes elkerülőn is napi 26000, a 442-es út szandai szakaszán pedig közel 19000 járművet lehet megszámolni.

A közel a nyolcvanhoz is csak kerékpáron közlekedő Nagy Dénes az érdeklődő bringásoknak egy-két közútfejlesztéssel kapcsolatban is elmondta véleményét. Értetlenségének adott hangot amiatt, hogy fővárosi cégek a kerékpárosokról megfeledkezve terveztek körforgalmakat a városban. Sőt, Szandaszőlősön, a Vörösmező út és a 442-es út kereszteződéséhez tervezett új körforgalom is úgy lett megtervezve, hogy hiába vezet odáig kerékpárút, és hiába vezet onnan tovább a repülőtér felé, illetve tervezik a Vörösmezőn a kiépítését, a majdani közlekedési csomópont erről nem vesz tudomást.

 

7,8 km, 38 perc

11-foldn-bringautk_400Szabovik Zoltán, a Civil Városmarketing Kerekasztal vezetője délután ötkor indította el a Kossuth térről a Föld Napjára emlékező, de inkább a szolnoki kerékpárutakért szervezett biciklis felvonulást. A teret a Baross utca irányába hagytuk el, ahol a város sikeres pályázata esetén először épülhet majd új kerékpárút. Az Eötvös térnél a Thököly út felé vettük az irányt, ahol megtapasztalhattuk, milyen az, ha egy körforgalomban megfeledkeznek a bringásokról. Áthajtottunk a Rékasi rámpán, majd a Széchenyi körút következett, ahol bár van kiépített biciklis út, a közutat használtuk. A Széchenyin legalább annyi kerékpáros nézte az út széléről a rendőri felvezetéssel vonuló csengető, dudáló felvonulásunkat, mint, ahányan a menetben voltunk. Rákanyarodtunk a Csokonaira, és az Eötvös téri körforgalmat érintve, ismét a Baross úton kerekezve tekertünk vissza a Kossuth térre.

– 7,8 kilométer, 38 perc alatt – jegyezte meg egy mellettem tekerő hölgy a körutunk adatait.

A Kossuth téren, a városháza előtt még összeállt a lelkes csapat, hogy a feje fölé emelt bringákkal jelezze, nemcsak azt, hogy szeret bringázni, igyekszik óvni a Földet, de azt is, hogy minél több és jobb kerékpárutat szeretne a városban. Hogy péntek este hatkor ezt valaki észlelte-e a városházán? Csak remélni lehet.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A hetvenes évek tárgyai

Bűvös kocka, panellakás, olajválság címmel, a hetvenes éveket idéző kiállítással nyitja az őszi szezont a Damjanich Múzeum. A kor tárgyaira és Szolnokra koncentráló tárlatot Gulyás Katalin kurátorral, a Történeti, irodalomtörténeti és művelődéstörténeti osztály vezetőjével néztük meg.

Ismét verselők versenye

Ötödik alkalommal rendezi meg a Szolnok TV és az Aba-Novák Kulturális Központ a Megavers című versenyt. Idén a legfiatalabb versenyző 12 éves, nemcsak szolnokiak jelentkeztek a megmérettetésre, a sokan Petőfit szavalnak és a győztes jutalma egy Párizsi út. Fróna Kata főszervezővel beszélgettünk.

Fejlesztés és új programok

Sikeres pályázatnak köszönhetően a Tisza mozi hamarosan az ország harmadik legnagyobb art mozijává lép elő. A vetítések mellett a különleges filmklubok, koncertek, pályázatok és fesztivál is szerepel a mozi idei programjában. Demeter Istvánnal, a TiszapART mozi vezetőjével beszélgettünk.

Huszárok nyomában

Damjanich János tábornok csapatai 1849. március 4-én keltek át a Tiszán, hogy másnap hajnalra Szolnok alá érkezzenek, és bevegyék a várost. Az Auriga Sport és Szabadidő Klubbal idén negyedik alkalommal tehetik meg a huszárok egykori útját az érdeklődők. Szabovik Zoltán szervezővel beszélgettünk.