2025.10.14. (kedd)

Boriska csalás

Boriska csalás

Dátum:

Nem rég tettem közzé egy képeslapot az Album rovatban, és egy kérdést, miszerint "Hova lett Boriska"?. Kádár Zoltántól megtudtam, hogy Boriska valószínűleg nem is létezett.

11-boriska_400A hajoregiszter.hu egyik szerkesztőjeként „hobbim” a magyar hajózástörténet, így a „Hova lett Boriska?” című cikkhez muszáj hozzáfűznöm pár gondolatot.

A képen egy színezett képeslap látható. Amikor ennek a műfajnak „divatja volt”, a megfelelő pillanat hiányát előszeretettel pótolták a korabeli technikával készített montázzsal. Rengeteg hajóábrázolás van, ami a hajót nem valós környezetében ábrázolja, vagy pedig a folyópart képeslapon ábrázolt látványát kívánták feldobni a technikai haladás egyik jelképével, a gőzhajóval, ehhez felhasználva bármely, a képeslap készítőjének keze ügyébe kerülő fotót.

A hivatkozott képeslapon szereplő hajóról annyit tudunk, hogy nagy valószínűséggel nem magyar. Magyar lobogó alatt, vagy magyar hajógyárból kikerült hajó, hasonló elrendezéssel, ismereteink szerint nem létezett. Ez a hajótervezési formavilág a Duna vízgyűjtőjétől észak-nyugatra volt jellemző. Hasonló formájú hajók Németországban és Csehországban lelhetőek fel ma is.

Pont erről a képről értekezett a magyar és európai gőzhajók egyik amatőr szakértője az Index-fórumon, nála többet nem tudnék én sem hozzátenni:

„A híres-hírhedt szolnoki képeslap, amelyen láthatóan még nem photoshoppal montíroztak oda egy gőzhajót. A montázsra még egy magyar nevet is ráfirkantottak, ez a Boriska.

Messziről látszik, hogy nem épp egy közelünkben lévő műhelyben készült, de valóságos hajó. Ilyen kialakítással – félszint süllyesztés, minimális galéria, tat hablemez, korlát, kémény- Szászországban lehet találkozni az Elbán.

Találtam is egy kísértetiesen hasonló oldalkerekest: KURORT RATHEN. Lehet, hogy a valóságban is ennek egy korábbi képét vágták a képeslapba?

Ugyanúgy ikerablakos, ugyanúgy 7 ablaktengelye van hátul. Még a felsőbb szintek kialakítása is, a legfelső különösen, kísértetiesen megegyezik.”

(http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=97968841&t=9011160)

Továbbá, jelenlegi ismereteink szerint BORISKA nevű gőzhajó nem létezett. Boriska valószínűleg a képeslap alkotójának a „babája” lehetett, ezért kerül a kerékdobra ez a név.

11-helka_400További érdekes kép, hasonló témában, amely Magyarország egyik legöregebb, még ma is működő hajóját, a balatoni HELKA gőzöst ábrázolja a századforduló környéki Szolnokon. Ahol bizonyíthatóan soha nem járt.

A másik említett, 1953-as képeslapon található gőzhajó – vélhetően – a CSONGRÁD gőzös, a kérdéses időszakban az közlekedett a Tiszán az MFTR, a Balatoni Hajózási Vállalat majd a MAHART lobogója alatt, (illetőleg hasonló méretben a TAHI gőzös, de arról nincs ismert szolnoki fotó).

A „Boriska rejtély” megfejtéséhez a fentiekkel kívánok hozzájárulni.

Üdvözlettel:

Kádár Zoltán

Előző cikk
Következő cikk

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

De szerettem

Még nem kell a sorok között írni, de a szolnokiak már vagy újra tudnak a sorok között olvasni. VCSM-s kártyanaptárokról írtam, a Tiszaligeti strand emlékei közé kerültem.

Sportemlék

Egy példa, hogy néha jól is elsülhet, amikor a blogSzolnok Facebook-követői csak a közösségi oldalra kirakott fotót nézik, és azt kommentelik. Ezúttal a néhai Sport cukrászda miatt.

Megérteni nehéz

A Baross utcai alternatív várakozásról írt cikk komoly hullámokat vetett. Egyik irány a "nekik mindent szabad", a másik a "hol vannak a rend éber őrei" megközelítés volt.

Reménytelen

A Szapáry utca egyik legrégebbi épülete, a néhai Ságvári művelődési ház mellett, teszi a dolgát. Pusztul tovább. Szolnok városa, a környék lekerítésén túl semmit nem tud tenni. Semmit?