2025.08.27. (szerda)

A Tulipán utca szülöttei

A Tulipán utca szülöttei

Dátum:

A Szobor Park Szolnok rovatban jelent meg a Kátay Endre emléktábláról egy írás, amire szinte azonnal reagált Egri Sándor, aki nemcsak a Tulipán utcai szülötteiről, de a környékről is sok érdekeset írt.

A Kátay emléktábla kitalálója és gondozója az Alcsi Városrészért Egyesület. Sajnos nincs honlapjuk, de gyakran találkozom az elnökkel, figyelmébe ajánlom a februári dátumot. Sajnos Kátay Endrére már nem emlékezhet a mai színész generáció, de a színházba járók sem. Bandi bácsi a Zagyvaparti sétány 5-ben lakott, ahol a többi színész is. Nagyon rendes, csendes, barátságos, barátkozó ember volt.

Tulipán utca másik nevezetes szülötte, dr. Anisits Ferencet, városunk legújabbkori történetének első díszpolgárát, aki a Tulipán utca 3. alatt látta meg a napvilágot. Édesapja szíjgyártó volt, fia mérnökember lett, a dízel motorok „pápája”. Alkotása, a BMW dízelmotorja volt az első, amelyil dízel létére legyőzte a benzineseket a világ legerősebb nyúzópróbáján, a 24 órás versenyen. Anisits úr az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején disszidált, igazából nem tudom, miért. Németországban fél év alatt megtanulta a nyelvet, majd Braunschweigben elvégezte az egyetemet, hogy legyen ottani diplomája is. Egész életét a dízelmotorok fejlesztésének szentelte. Alkotott hajómotort, teherautó-motort, karrierje csúcsán pedig a BMW dízemotor-fejlesztő részlegét alapította meg és vezette.

Az is eszembe jutott még a környékről, hogy Szolnoknak a hatvanas évekig – a vasút „kiegyenesítéséig” – két vasútállomása volt. A nagy- és Alcsiban a kisállomás, ami nagyban megkönnyítette a környékbeliek életét, hiszen nem kellett beutazzanak a nagyállomásig és onnan vissza. A vasút a töltésen futott, a Bimbó út mai házai helyén. A töltés aljában értelemszerűen vasútárok, ahonnan a töltést emelték.

Az Alcsi-puszta szinte a Tulipánnál kezdődött, kijjebb már alig voltak házak, de működött a mai Mester úton a baromfikeltető, illetve élettel volt telt a két laktanya: a bal oldalon a magyar, a jobb oldalon az orosz. Kijjebb a Rádióállomás – ma Antenna Hungária adótorony -, amely különleges jelentőségre tett szert az 1950-es években, hiszen a Kossuth Rádió tartalék adója volt – 1956 őszén onnan nem hangozhatott el a Kádár-proklamáció – illetve a Szabad Európa Rádió adásainak zavarása volt a feladata.

Alcsi-puszta a Millérig tart, onnan kezdetét veszi a besenyszögi határ. A Nagykörü, Kőtelek, Tiszasüly felé vezető úton előbb Fokorú-puszta, majd Szóró- és Doba-puszta következik. A Besenyszög felé vezető úton pedig Palotás-puszta és Tenke-puszta, mielőtt Besenyszögre érnénk.

Fokorú-pusztán találták meg az 1870-es évek végén a Magyar Nemzeti Múzeum Középkori Régészeti Tárának legértékesebb, legszigorúbban őrzött kincsét, a pre-szkíta korból származó „Fokorúi kincsleletet” (részlete a fenti fotón). Történetét még nem dolgozták fel, de úgy tudni, hogy megtalálója annak idején nem szolgáltatta be, csak valószínűleg eldicsekedett a kinccsel, így a csendőrök szedték el tőle.

Egri Sándor

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Úttörővasutunk

Szeptember közepén írtunk az 1xVolt rovatban az egykori Szolnoki Úttörővasútról, amihez több hozzászólás is érkezett. A téma ébrentartása miatt felsorolunk néhányat.

A Csarnok utca csarnokai

Az egyik legtöbbet kommentált írás volt a blogSzolnokon az, amelyik az egykori Csarnok utcával foglalkozott. A Damjanich János Múzeumtól is kaptam két értékes képet.

Frusztráció és korrekt válaszok

A Parkoló kiskapuk cikk szándékom szerint egész másról szólt, mint amiről vitát robbantott ki. Azt kell ismerni, az NHSZ Szolnok vezetője profin kommunikált. Még, ha olykor fogadókészség nélkül is.

Áprilisi reakciók

Egy hozzászólásból derült ki számomra, hogy a Zagyva-parti lakótelep első lakásaiba már 1970 nyarán beköltöztek. Néhány más cikkhez érkezőből meg az, hogy másokat is izgat az épített örökségünk "védelme".