2025.08.27. (szerda)

Jenei: Nemzedékek

Jenei: Nemzedékek

Dátum:

Vannak dátumok, amelyek beleragadnak az emberbe. Belém ragadnak. Ilyen apám halálának időpontja, 1997. május 8. Egy nappal élte túl a hetvenötödik születésnapját. Nyolcéves fiammal megyünk hazafelé a zeneiskolából, s mondom neki, tizenhat éve itt halt meg nagyapád. Szegény, néz föl a tüdőkórházra.

Ebben a lepukkant épületben?

Alaposabban szemügyre veszem a hatalmas, szürke tömböt, amelyben pár éve még élet volt. Meg halál is. Portás ült a bejárati fülkében, orvosok, ápolónők, takarítónők jártak ide dolgozni naponta, lábadoztak a betegek. S ha a vidékieket útbaigazították a buszpályaudvarnál, hogy merre kell menni a tüdőkórházba, akkor ők is átgyalogoltak tiszta ruhát, hazai falatokat, pár szem gyümölcsöt tartalmazó nejlonszatyraikkal a Zagyva-hídon. Akkor még a szirénájukat épp kikapcsoló mentők kanyarodtak a szépen gondozott kórházparkba, ahol csontra szikkadt tüdőbetegek szívták, amitől az orvos régen eltiltotta őket, utolsó cigarettáik valamelyikét. Az épületben büfé üzemelt, lehetett kapni újságot, szendvicset, mindenféle üdítőt, csipszeket, dohányárut. S volt még az épületben sok-sok várakozás. Remény és szorongás.

Most málló vakolat, betört emeleti ablakok, s az a taszító üresség, amelynek határán többnyire tábla jelzi, belépni tilos, esetleg hogy kutyával őrzött terület. Mondjuk a lepukkantság oly mértékűnek tűnik, hogy őrzést sem feltételezek, mégsem megyünk közelebb a fiammal. Átlátni pedig egyre reménytelenebb a zöld vegetáció burkán. Így foglalj vissza a civilizációt a természet.

Múltkor a szolnoki rádióstúdió csendes pusztulását emlegettem, de a főiskola Ady úti téglaépületének főbejárati lépcsői is málladoznak, s diákok helyett inkább a fagyos telekre emlékeztetnek, az egyik oldalsó ajtóbeszögellésében pedig hajléktalanok matracai büdösödnek, az udvar betonjának repedéseiben méteres gaz nő. Lehetne sorolni az egykor büszke szolnoki létesítményeket, amelyek mágnesként vonzottak különböző csoportokat, embereket. Mert éltek, lélegeztek, valaminek a központjai voltak. Kisebb-nagyobb városi csomópontok. Mára kerülendő, árva helyek.

Változnak a városok is. Kedvenc amerikaim, Updike modellezi valamelyik regényében, miként vándorolnak a centrális terek, s adott helyeken miként cserélődnek az emberek társadalmi státusz, bőrszín szerint.

Például az egykor a város fölé magasodó középiskola, amely az érvényesülés lehetőségét kínálta a munkásgyerekeknek is, később már csak „sebektől és málló azbeszttől varas épület, amely keményen ragyog az ólomfestéktől, és magas ablakait berácsozták, annak a törmeléktengernek a partján kuporog, amely a villamossínekkel behálózott belvároshoz tartozott valaha.” A belvároshoz, ahol elegáns urak fotóztatták magukat sötét színű automobilok közt. A megtelepülő pedig üzemek lakónegyedeket vonzottak maguk köré, ahová beköltöztek az üzletek, de amikor az ipar máshová települt az olcsóbb munkaerő és/vagy a közelebbi nyersanyag gazdasági racionalitásának engedve, elgettósodott a környék, ahol a rendőrjárőr éjszakánként kérdőre vonja a fehér gyalogosokat, mert azt feltételezi, hogy drogot akarnak, vagy éppen figyelmeztetni kell őket a városrész veszélyeire.

Hát csak így. Változnak az épületek, vándorolnak a terek. Ami szép volt, megcsúnyul, ami erős, szétmállik. Másutt meg a vizes részeket feltöltik, házak nőnek a semmiből, a sportpályán bevásárlóközpont terpeszkedik, a laktanyaudvaron lakópark, a város határában felhúzott panelnegyed melletti templom pedig kinézetében alkalmazkodni próbál a környezetéhez.

A fiam meg egy idő után elfelejti, hol halt meg a nagyapja.

Jenei Gyula

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

A karmester és a rendező

Izaki Maszahiro, Szolnok főzeneigazgatójával és Szabó István filmrendezővel közöl többek között interjúkat a SzolnokIFIrkász most megjelent áprilisi száma. Szó van továbbá a lapban ikrekről, és ennek apropóján egy világhírű fotóról is.

Óvoda, park, Beethoven

Mikor és hol nyílt az első szolnoki óvoda, és hány gyerekre vigyáztak? Óvó bácsik vagy nénik? Ezeket a kérdéseket sem lehetett megkerülni a martonvásári Óvodatörténeti Múzeumban, ami építészetileg is épp annyira érdekes, mint az előtte húzódó tér a Beethoven és a halhatatlan kedvessel.

Emlékezni segít, szeretni segít

Véssey Miklós apás novellái a Képmás Magazinban jelentek meg, amelyekből nemrégiben novelláskötetet adtak ki Apa kezdődik címmel. A kötetet a szerző Király Eszterrel közösen mutatja be szeptember 27-én a Verseghy könyvtárban. A beszélgetőtárssal beszélgettünk.

Fent lent

Tatabányáról nekem eddig soha sem a turizmus jutott eszembe. Inkább a szénbányák, de az ilyentájt nem sok élményt tartogat. A város fölé magasodó Turul-szobrot szintén csak távolról, az autópályáról nézegettem mostanáig. A Szelim-barlang is csak útközben volt, pedig tényleg kihagyhatatlan.