2025.08.27. (szerda)

A Vörös Hadsereg Szolnokon (1.)

A Vörös Hadsereg Szolnokon (1.)

Dátum:

Negyedszázaddal ezelőtt még dübörögtek Kelet felé azok a vasúti szerelvények, amelyek a kivonuló szovjet csapatokat szállították el Magyarországról. Ezzel Szolnokról is eltűntek az "orosz" katonák, akik a város négy pontján állomásoztak 45 évig, ideiglenesen. Például a Százados úti laktanyában.

Magyarország katonai megszállása 1944. március 19-én kezdődött, amikor a náci Németország vezetése úgy döntött, hogy az ingadozó szövetségesénél lényegében átveszi a hatalmat. Néhány hónappal később az ország keleti határait a nácik ellen harcoló, a fasizmussal szemben a kommunizmus eszméjét terjesztő Vörös Hadsereg érte el, és szeptember végén átlépte Magyarország jelenlegi határait. Naivság volt azt gondolni, hogy az oroszok számára ellenségnek számított országból, a harcok befejezése után kivonják a csapataikat. Nyilvánvaló volt, hogy a velük barátságos rendszer megszilárdításáig, az általuk számolt jóvátétel behajtásáig maradni fognak, amit hivatalossá tett a megszállt Ausztria Magyarországon keresztüli kiszolgálása. Amikor pedig egy évtized múltán akár távozhattak is volna, a Varsói Szerződés létrejötte, az 1956-os események és a fokozódó hidegháború „bebetonozta” az ideiglenesnek mondott tartózkodásukat.

A Vörös Hadsereg Magyarországon lévő egységeinek kivonásáról még a Németh-kormány kezdett tárgyalásokat. A távozás részleteit rögzítő egyezményt végül 1990. március 10-én Horn Gyula – akkor külügyminiszter – és Eduard Sevardnadze – szovjet külügyminiszter, később grúz köztársasági elnök – írták alá, és két nappal később Hajmáskérről elindult az első kivonuló egység a Szovjetunió felé. Az egyezmény aláírását az első szabad választásra készülő 12 párt delegáltjai is figyelemmel kísérhette, és később is úgy nyilatkoztak, hogy a hatalomból éppen kikerülő kormány képviselői Magyarország érdekeit szem előtt tartva jártak el. Ennek köszönhető, hogy a csapatkivonás az Antall-kormány megalakulása után is rendben zajlott, így 1991 kora nyarára a 60 ezer fősre taksált katonai állomány, a körülbelül ugyanilyen létszámú polgári alkalmazottak és családtagok, illetve az elképesztő mennyiségű hadianyag és üzemanyag is elhagyta az országot. Az utolsó szerelvény 1991. június 16-án gördült át a Záhony-Csap határállomáson, Viktor Silov altábornagy, a nálunk állomásozó Déli Hadseregcsoport parancsnokának fekete Volgája pedig három nappal később lépte át a határt.

Mindez azt is jelentette, hogy 45 év után Magyarországon nem állomásoztak megszálló csapatok. Ennek emlékét az Országgyűlés 2001-ben törvénybe is iktatta, és június utolsó szombatját a magyar szabadság napjává nyilvánította.

Ezt a szokásosnál hosszabb bevezetőt azért tartottam fontosnak, mert 25 év távlatából talán érdemes lenne feldolgozni a Vörös Hadsereg – a kivonuláskor már Szovjet Hadsereg – szolnoki tartózkodásának emlékeit és részleteit. Azoknak ugyanis, akik abból a 45 évből bármennyit is átéltek, emlékeik vannak az ideiglenesen nálunk tartózkodó „oroszokról”. Különösen így van ez Szolnokon, ami a legalább hatvan, magyarországi szovjet helyőrség egyike volt, ahol ráadásul négy nagyobb objektumban is állomásoztak katonák.

Az nyilvánvaló volt, hogy a Szolnokra 1944 októberében megérkező Vörös Hadsereg nemcsak beveszi a várost, majd átvonul rajta, hanem komolyabb megszálló csapattesteket is hátrahagy. Ezt a tiszai átkelő, a jelentős vasúti csomópont és a katonai repülőtér is indokolt. Az is világos, hogy a megszállók elsősorban a széthulló magyar hadsereg ingatlanait igyekeztek elfoglalni, hiszen azok a harcok után is leginkább alkalmasak voltak katonák befogadására. Így esett a szovjetek választása Szolnokon a Százados és a József Attila út sarkán álló, eredetileg a 68-as gyalogezrednek épített laktanyára, amit itt tartózkodásuk alatt végig használtak.

A ma már inkubátorháznak, irodáknak, étteremnek és műhelyeknek otthont adó épületegyüttes elrendezése nem sokat változott az elmúlt másfél évszázadban. Az oroszok azonban igyekeztek hermetikusan elzárni a várostól, így a József Attila úti, százéves vaskerítést belülről letakarták, a bejárat a Százados út felől volt, néhány helyen őrtoronyból figyelték a környéket, és a betonelemekből összerakott kőkerítés is természetes volt. Persze valamennyire be lehetett látni, így tudható, hogy a József Attila út felőli oldalon valamiféle alakuló tér volt, míg hátul járműveket tároltak. Amik elsősorban különböző teherautók és terepjárók voltak, hiszen a viszonylag kis laktanyában elsősorban parancsnoki, irányítói tevékenység folyt. (Nem véletlen, hogy Kádárék 1956-ban ide érkeztek és innen indultak Budapest felé.)

Az épület – kis túlzással belvárosi – elhelyezkedése miatt érthető, hogy a szovjetek kivonulása után azon kevés katonai objektumok közé került, amelyeknek nem a pusztulás és az elhanyagoltság jutott osztályrészül. Már-már pozitív példának is tekinthetjük a többi, egykori szolnoki, szovjet objektum későbbi sorsával szemben.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Legközelebb is úszni fog Szolnok

Nagyjából egy éve volt legutóbb hasonló felhőszakadás Szolnokon, mint most, pünkösd vasárnap. Akkor is mindenki mást hibáztatott, majd eltelt egy év, és nem történt semmi. Ezt a problémát máról-holnapra nem lehet megoldani. Hosszú távon kellene gondolkodni és cselekedni.

Amire az IKV büszke volt

A Szolnok megyei Iparcikk Kiskereskedelmi Vállalat (IKV), amely 1976-ban, tehát a város alapításának 900 éves évfordulója utáni évben, 10 ezer példányos képeslapon reklámozta az üzleteit. Napfény ruházati áruház, Kristály cipőbolt, Kultúrcikk áruház, Gumiárubolt. Plusz néhány jelkép.

Magyarázatok nélküli csúszások

Szolnoki vár látogatóközpont, Szigligeti Színház, Tiszaligeti fürdő, Tünde cukrászda, Tisza parki fagyizó. Közös bennük, hogy ha minden az ígéretek szerint alakul, akkor már használhatnánk őket. Persze csúszott az M4-es elkerülő, csúszik a vasútállomás rekonstrukciója és hol van a citromsavgyár.

A Csáklya úti híd korlátjára

Szolnokiként azt kell mondanunk: szükségünk van egy második, a városon belüli közúti Tisza-hídra. Most úgy tűnik, ez a Csáklya utca környékén fog megépülni. Ugyanakkor legyünk tisztában azzal, az építkezés 2024 előtt nem fog elkezdődni. Addig néhány dolgot át lehetne gondolni.