2025.08.27. (szerda)

Felesleges erőszak

Felesleges erőszak

Dátum:

Az ősz egyik biztos jele, hogy megjelennek a mozikban az új magyar filmek. A Tisza moziban a hétvégén kezdték játszani a Nyomozóval nevet szerzett Gigor Attila új alkotását. Nem rossz film a Kút, inkább fogalmazzunk úgy, meglehetősen szűk közönség igényét elégít ki.

A filmek bevezető kampányának milyensége, illetve egy-egy alkotással szembeni várakozás tekintetében mind komolyabb fokmérőnek kell tekintenem, hogy vasárnap este hányan váltanak rájuk jegyet a Tisza moziba. Gigor Attila új filmje kapcsán kevésbé a reklámnak, mint inkább a rendező ismertségének volt köszönhető, hogy nem egyedül ültem a nézőtéren. És mint a hétvégi, országos nézettségi adatok mutatják, nemcsak Szolnokon várták sokan a Nyomozó rendezőjének új játékfilmjét. Mert bár nem fért be a TOP10-be, azért a közel ötezer fizető néző meglepően jó kezdésnek tekinthető magyar film esetében.

Nem akarok azonban rosszmájú lenni, de azt kell mondanom: azon komolyan meglepődnék, ha a következő hetek nem érdektelenségbe vesző kínlódással telnének, és ha netán sikerülne átlépni a nevetséges tízezres határt. Nem elsősorban azért, mert a Kút rossz film lenne, hanem mert az ehhez hasonló köldöknéző, műmájer alkotásokra, a primitív durvaság ellenére is kicsi a közönségigény. És ezt a parádés szereposztás se fogja ellensúlyozni.

A Kút kifejezetten jól indul: pusztában kerékpározó néni, aki megáll egy út menti keresztnél, ahol egy fiatalon meghalt fiú jól megjegyezhető nevét és arcát látjuk, majd a mögöttük elhúzó autóban Udvaros Dorottya és a későbbi főszereplő tűnik fel. Aztán megérkezünk ahhoz a benzinkúthoz, ahol végül eltöltünk másfél órát, és ami a filmről megjelent előzetesek alapján – azaz Svájcba tartó magyar kurvák pihenőhelye – nagyon sokat ígér. És elindul a kútnál ücsörgő Zoli – Tzafetás Roland első osztályú alakítása – meséje, ami keretet ad az egész filmnek. Igaz, Zoli csak szóban mesél, amivel jó ütemben szakítja meg a filmes eszközökkel mesélt másik történet egyre zavarosabb és durvább menetét.

Hiába játszik remekül Tzafetás mellett a Marcsit alakító Kurta Niké vagy a főszereplő Jankovics Péter és az apját játszó Kovács Zsolt, az egész történet beragad valami végtelen, értelmetlen semmibe. Amikor pedig már majdnem unalomba kezd dőlni, akkor előbb egy Neoton feldolgozással sokkol a rendező, majd elharapózik a primitív, naturalista erőszak, szétloccsantott fejjel, testen átautózással, emberre döntött hűtővel és ellőtt fél pofával. Ami a hányingerkeltés mellett tényleg csak annyit tesz hozzá a történethez, hogy a néző ébren képes kivárni Zoli meséjének a végét.

Majd úgy távozik a néző a moziból, hogy néhány dolgot nem ért. Az első, hogy miért készült el ez a film? Jó, rendben, művészi kifejezési vágy. Na, de miért kellett ezt közpénzből finanszírozni? És, ha már abból kellett, akkor miért nem ütötte ki valaki a forgatókönyv íróját a rendezői székből? Mert akkor megúszhattuk volna, hogy az egyébként jó történetből – ráadásul kettőből -, egy önmaga gondolataiba beleszerelmesedett, de köztük eltévedt, és tévedéseit indokolatlan erőszakkal elfedni próbáló rendező filmjét kelljen megnéznünk.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Újra Jézusunk

Tudom, kevés olyan "őrült" akad, aki eddig négyszer látta a szolnoki Jézus Krisztus Szupersztárt, és már az ötödikre is megvette a jegyét. Azon viszont nagyon csodálkozom, hogy az első decemberi előadáson üresek voltak a pótszékek. Vannak, akik nem tudják, mit hagynak ki?

Szánalmas Ferik

Ez a cikk az Ajánlom rovat azon darabja, amelyben olyan termékről írok, amit nem ajánlok. Tímár Péter Zimmer Ferijének második része ugyanis nézőként vállalhatatlan. Gyártóként, kifizetőhelyként minden bizonnyal kevésbé az, hiszen pár tízmillió forint a közösből persze benne van.

Örökre itt áll teljes úti kosztümben

Keresek egy képet. Majdnem negyven éve készült Velemben, apai nagyanyám és Törőcsik Mari mosolyognak rajta egymásba karolva. "Itt állok teljes úti kosztümben..." Amikor felöltözve várok a többiekre, hogy végre induljunk, gyakran mondom ezt, közben belül Törőcsik Marit hallom.

Kicsit szolnoki Szomjas

Életkor függhet, kinek a Talpunk alatt fütyül a szél, kinek a Kopaszkutya, kinek - mint nekem - meg a Gengszterfilm a meghatározó Szomjas György rendező életművéből. Ami tavaly sajnos lezárult, de Jávorszky Béla Szilárdnak köszönhetően immár kézbe is vehető. Két szolnoki vonatkozással.