2025.08.27. (szerda)

Foci, gyerek, elfogadás

Foci, gyerek, elfogadás

Dátum:

Nagy kár lenne, ha a Becsúszó szerelem a Veszettek sorsára jutna, és nem lenne minimum olyan sikeres, mint a Brazilok. A vírushelyzet teljesen összekuszálta az új magyar filmek mozikba kerülését, aminek az egyik nagy vesztese lehet Nagy Viktor Oszkár vígjátékként is fontos filmje.

Lehet-e komoly társadalmi problémákat vígjátékként feldolgozni? Mondjuk a szélsőséges fociultrák sokszínű világát, az örökbefogadáshoz vezető út kínjait vagy a magyar-roma ellentétet, el nem fogadást. Fontos lenne. Mert sokkal több emberhez juthatnának el így legalább a kérdésfelvetések, mintha mindezekről késő éjszakai beszélgetős műsorokban értelmiségiek vitatkoznak vagy hosszú tanulmányok, netán jól elrejtett dokumentumfilmek készülnek róluk. Persze mindez csak akkor igaz, ha a népszerű színészekkel készülő vígjáték előzetesei diszkréten hallgatnak a kilencven percben feszegetett témákról, és inkább a könnyed, nevetséges fordulatokra koncentrálnak – „Álmos, Előd takarodjatok befelé!” – a nézőcsalogatás érdekében. Meg akkor, ha az elkészült film eljut a mozikba, sőt egyszerre, nagy kampánnyal valamennyi hazai vetítőhelyre bekerül. Különben tényleg úgy jár, mint a sokkal nagyobb sikerre és figyelemre érdemes, de tulajdonképpen agyonhallgatott 2015-ös Veszettek.

Nagy Viktor Oszkár első könnyed játékfilmje – a korábbi Apaföld inkább súlyos művészfilm volt – az év sikere lehetne, amit ráadásul az ötlet, a forgatókönyv, a főszereplők és a mellékszereplők miatt is el kellene halmozni díjakkal. A Becsúszó szerelem ugyanis úgy lett kacagtató vígjáték, hogy közben ott feszülnek benne kortárs társadalmi problémák. Ám az alkotók egyetlen pillanatig sem akarják ránk erőltetni a véleményüket, sőt nyílt állásfoglalásra sem kényszerítenek, hanem miközben a problémák színét és fonákját is megmutatják, sok mindenből viccet, poént csinálnak, és hagynak főni a levünkben. Mondhatnám, hogy az egyik legnagyobb aljasság, amikor egyik pillanatban felhőtlenül nevetsz, a másikban viszont azt érzed, iszonyatos gyomrost kaptál, és sírnod kellene. Nem szégyellem bevallani, hogy a Becsúszó szerelem szolnoki premierje közben többször lett annyira könnyes a szemem, mint az azóta sokszor megnézett, M. Kiss Csaba által részben írt és rendezett Brazilok alatt.

Nincs kétségem, hogy lesznek agyatlanok, akik félreértik és megsértődnek a Thuróczy Szabolcs vezette fociultrák viselkedésén, jelképein, szövegein. És nem fogják észrevenni, hogy a Rajkai Zoltán által megformált „normálisak” társadalmi szelete is épp annyira szélsőséges, mint a drukkereké. Nem csodálkoznék, ha sokan hangosan sziszegnének az örökbefogadás, a „gyermekhez jutás” ügyének feszegetése miatt, nem felfedezve azt a zseniális iróniát, ami például Stefanovics Angéla vagy Tenki Réka jeleneteiben visszaköszön. Nem vagyok biztos abban sem, hogy a „szlovákozás” és a „cigányozás” mindenkinek úgy fog lejönni a vászonról, ahogy az alkotók szerették volna, és esetleg ezek miatt nem kap a nyakában egy méltatlan negatív kampányt a Becsúszó szerelem.

Amiben Ötvös András és a forgatáskor még csak harmadéves főiskolás Gombó Viola Lotti az utóbbi évek egyik legjobb magyar vígjáték alakításait nyújtják. Igaz, volt is mire alapozniuk. A Becsúszó szerelem forgatókönyve (Bárány Márton, Nagy Viktor Oszkár) nagyon jól kidolgozott, eleje, közepe, vége történet, tisztességes dialógusokkal, jól felépíthető karakterekkel. Ráadásul a rendező nem lett áldozata saját ötleteinek, és képes volt egy élvezhető hosszúságú (92 perc), ezzel együtt pörgős, feszes filmet összerakni, és sejthetően több jelenetet vagy szálat elengedni. Visz a történet, beszippant a játék, és bár kikapcsol a külvilágból, nem üres fejjel, gondolatok nélkül távozol a nézőtérről.

Már, ha sikerül megnézned a Becsúszó szerelmet. Merthogy a tavaly november közepére tervezett premiert elvitték a koronavírus miatti lezárások. A május végi országos indulást pedig elnyelte valami érthetetlen forgalmazói ötlet, így talán a nyár végén vagy szeptemberben kerülhet majd a mozikba. Amikor tömegével jönnek majd a hasonló sorsra kárhoztatott külföldi premierek, és a lassan egy-másfél éve elkészült hazai alkotások. Zseniális becsúszó szerelés kell majd ahhoz, hogy abban a mezőnyben bajnok legyen a Becsúszó szerelem. Pedig már most az alkotócsapat kezébe nyomnám a kupát.

(A felhasznált fotók a film Facebook oldaláról származnak.)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Örökre itt áll teljes úti kosztümben

Keresek egy képet. Majdnem negyven éve készült Velemben, apai nagyanyám és Törőcsik Mari mosolyognak rajta egymásba karolva. "Itt állok teljes úti kosztümben..." Amikor felöltözve várok a többiekre, hogy végre induljunk, gyakran mondom ezt, közben belül Törőcsik Marit hallom.

Legenda és idill-halmaz

Betiltottak egy fotókiállítást Szolnokon 1932. április 3-án. Az elkobzott képeket csak 1966-ban láthatta a közönség, amikhez aztán nemcsak abban az évben, de később is csatlakoztak kortárs fotók. Az 1977-es tárlat azonban nem nyerte el a szakma egy részének a tetszését.

Legenda feltámasztás

Szolnok legismertebb és legsikeresebb rockzenekara a nyolcvanas évek végén az Ippolit Matvejevics. Hogy ez akkor is így volt-e, arról lehet vitatkozni. Hogy a mából nézve ez így tűnik, ahhoz nem férhet kétség, miután hét daluk megjelent egy fantasztikus belső borítós bakelit lemezen.

A mi könyvünk

A Szolnok könyve olyan, mint mi. Nagyon érdekes, de itt-ott felületes, nagyon szerethető, de néha szubjektív, nagyon fontos és nehezen letehető. Nem ellene, érte vitatkozom. Mert ennek a könyvnek minden szolnoki polcán ott kellene lenni, és mind iskolában használni kellene.