2025.08.27. (szerda)

Történelmi játékfilm iskola

Történelmi játékfilm iskola

Dátum:

Azt mondják, a rendszerváltás óta nem sikerül vállalható, a magyar történelemről szóló mozifilmet készíteni a hazai filmiparnak. Szerintem megtört a jég. Az Eperjes Károly rendezésében és főszereplésével elkészült Magyar Passió példaértékű történelmi játékfilm lett. Szolnoki szállal.

Amik a magyar történelmi filmeket meg szokták nyomorítani, a pátosz, a felesleges hosszúság, a lassúság, az egyoldalúság, a drámai mozgatórugó hiánya, az alkotói köldöknézés, a béna dialógusok, az ügyetlen statiszták, a rossz jelmezek és helyszínek, na, azok még véletlenül, és akárcsak érintőlegesen sem bukkannak fel Eperjes Károly első mozgóképes rendezésében. Minden bizonnyal nemcsak azért, mert a részben a forgatókönyvet is jegyző színésznek a film készítése előtt már erős sztorija volt, hanem mert sok film szereplőjeként képes volt alázattal, nem a saját mániáit, hanem a lehetséges néző elvárásait szem előtt tartva forgatókönyvet, majd abból mozit formálni. Ráadásul a Magyar Passió még véletlenül sem Eperjes Károlyról, az ő hitéről vagy művészi nagyságáról szól, hanem a történetről, annak filmes elmeséléséről, az abból születő gondolkodtató játékról. Nem izzadságszagú, nem modoros, nem kellemetlen, hanem valódi játékfilm, ami olyan történeteket, sorsokat mesél el, amelyek bárhol a világon megállnák a helyüket.

Lehet, hogy a magyar történelemről szóló filmek kulcsa maga az egyszerű mozi? Kell egy erős történelmi környezet: a szerzetesrendek Magyarországi felszámolása. Kell egy ebben a történelmi környezetben játszódó, nem biztos, hogy minden mozzanatában igaz, ám hiteles sztori: néhány rendőrt leginkább a Ferencesektől esetleg elrabolható értékek motiválják. Szükséges legalább két, egymásnak feszülő jellem, akik képesek fenntartani a feszültséget, és tetteikkel előrevinni a mesét: Leopold atya, rendfőnökként és Keller, az egyházzal szembeni gyűlöletét cipelő rendőr. És persze kell a katarzis, ami felé fut a történet, de az utolsó pillanatig akár el is térhet attól: a fiatal rendőr halála árán visszatalál hitéhez. Mi ebben a bonyolult?

Persze elengedhetetlenek a karaktereket életre keltő színészek. Akiknek nem feltétlenül kell ismert filmszínészeknek lenniük. Talán nem is véletlen, hogy Eperjes – önmagán és a bumfordi rendőrön, Nemcsák Károlyon kívül – ismert arcokat csak epizódszerepekben használ, és még a főszereplő Kellert alakító Telekes Péter, és a fő ÁVÓ-s Gál Tamás is a filmvásznon ritkábban előforduló kollégái közül került ki. Bizonyítva, hogy valaki nem attól jó filmszínész, mert sokszor szerepel filmekben vagy tévében. Meg talán azt is, hogy egy jó sztori, egy jó könyv és egy alázatos rendező bárkivel csodákra képes. Főleg, hogy biztos kézzel választott operatőrt – Csukás Sándor -, ami miatt olyan gyönyörűek a képek, akár a legdurvább helyzetekben is, hogy azt tanítani kellene. Miként a vágás – Csillag Mano – is annyira precíz, hogy egyetlen fölösleges pillanatot sem lehet felfedezni a 95 percben.

Történelmi filmet nem lehet bátorság nélkül csinálni. (De ugye ismerjük a viccet a cigány lováról, ami nem vak csak bátor! Az másik bátorság. Ez a bátorság a biztos tudáson alapul.) Bátran kell témát választani, bátran megtalálni annak a játékfilmes határait, és főleg bátran kell a sztori valósággal nem teljesen egyező részleteit kidolgozni. Hogy ne dokumentumfilm, vagy dokumentumszerű film szülessen, hanem valódi fikciós mozi, ahol nem a konkrét történet a lényeg, hanem az azzal elmesélt, általánosítható, emberi szálak szövete. Márpedig Eperjes Károly a Magyar Passióval mindennek maximálisan megfelel. Így egy a maga módján szórakoztató, de elgondolkodtató, belül megőrzendő film született. Amire, ha nem ül rá a hamis propaganda, a belemagyarázkodás honi átka, akkor az utóbbi három évtized legjobb és legszebb magyar történelmi filmje maradhat örökre.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Elveszített időérzék

Maszahiro karnagy úr úgy irányította zenekarát, mintha két kézzel szórta volna közéjük a hangokat. A Nagyvárad Táncegyüttes szomorú arcúra festett táncosai pedig életre keltették mindazt, amit Mozart hallott. Negyedszer is vastaps zárta az új évi Tánckoncertet a sportcsarnokban.

A titánok bukása

A Titánok bukásával csak két baj van. Az egyik, hogy a közel ezer oldalas kötetet nehéz kézben tartani. A másik pedig, hogy még hosszú hónapokat kell várni a folytatására. Nem szoktam Ken Follettet olvasni, de az Évszázad-trilógia első kötetét mindenkinek ajánlom.

Jövő a múzeumban

Egy múzeumnak az is feladata, hogy fejet hajthassunk az eltűnő helyi mesterek előtt. Bízva abban, hogy lesz, aki megállítja az elmúlást. Mert az nem lehet, hogy a majdnem feledésbe merült szolnoki csipke végül eltűnjön! A Damjanich múzeum Szolnoki öltések kiállítása ezért nem a múltról szól.

Kikérem magamnak

Makk Károly új filmjéért legalább kétszer fizettem. Egyszer, amikor a közös kasszából támogatták az elkészítését, másodszor pedig, amikor vettem rá két jegyet a Tisza Mozi pénztárában. Azon az estén ketten láttuk az Így, ahogy vagytok című új magyar filmet. Azok sem vesztettek semmit, akik nem csatlakoztak hozzánk.