2025.08.27. (szerda)

Parkolási alternatívák

Parkolási alternatívák

Dátum:

Jó helyre kell születni, vagy jó helyen kell dolgozni, hogy valakinek a munkahelyéhez, az otthonához közeli parkolóhelye legyen Szolnokon. Avagy szemfülesnek lenni, esetleg korán kelőnek. Intézményi és alternatív, ingyenes parkolóhelyek Szolnokon, amelyek a többség esélyeit rontják.

A szolnoki vasútállomás környékének parkolási nehézségeiről már sokszor írtam, és folytathatnám is azzal ezt a mondatot, hogy „azóta sem történt semmi”. A Jubileum téren és környéken lassan egy évtizede nem lett több parkolóhely, még mindig nincs az ingázóknak P+R kialakítva, és az utasokat hozó-vivő autósoknak se jelöltek ki „gyorsparkolót”. Ez azonban ebben a formában nem igaz. A Csomóponti Művelődési Ház mögötti hatalmas placcot – amit egyszer már városi P+R parkolónak is kinéztem -, ahol sokáig stikában, ingyen lehetett parkolni, a tulajdonos, a MÁV nemrég sorompóval zárta le. Így ott ezentúl már csak a vasúttársaság alkalmazottai parkolhatnak. Azok, akik autóval járnak dolgozni, ami a P+R-nek egy speciális, nem is tudom, milyen betűvel jelölendő esete.

Mindenesetre tény, hogy a sorompóval védett területet nagyon klasszul öt zónára osztották. Ráadásul a színes zónákat – amelyből az ötödik az immár a társasághoz tartozó Volánbuszok parkolója – nemcsak táblákkal, de földre fektetett festett szegélyekkel is kijelölték. Azt persze nem tudom, hogy milyen rang kell ahhoz, hogy valaki a sínek közelében parkolhasson, azonban elismerendő: szuper parkolót alakítottak ki. Állami területen, állami alkalmazottaknak.

Nem vigasztal, hogy így talán a MÁV-osok nem foglalnak el helyeket az állomás közelében, városi területeken. Pláne, mert nem hiszem, hogy így ezentúl több hely jut a nem vasutas vasúttal utazóknak. És tegyük hozzá gyorsan: nem egyedi esetről van szó. Nem a vasúttársaság az egyetlen, amelyik – némileg jogosan (azért csak némileg, mert lennének ellenvetéseim) – eddig közterületnek tűnő „magánterületekről” tiltotta ki parkolni vágyó hétköznapi, szolnoki autósokat. Kezdődött ez az Államkincstár Liget úti irodája mögötti placcal, folytatódott az Interspar előtti nagyparkoló sorompós lezárásával, de sokak talán idesorolják a Károly Róbert utcai, kollégium mögötti helyeket is, ami a Közgé területe, ahol a saját dolgozóiknak szeretnének nem fizetős parkolókat biztosítani. Amit egyébként a Keró és a Gépipari, a kívülálló számára kevésbé fájóan, a saját udvarán old meg.

Ehhez képest a megyei rendőrkapitányság egyértelműen közterületet foglalt le a dolgozói autóinak. Bár kicsit faramuci, hogy a Szent István király út rendőrség felőli oldalán egy olyan kiegészítő tábla van elhelyezve, amelyik szerint ott a JNSZ Megyei Rendőr-főkapitányság járművei várakozhatnak. Csakhogy ott olyan nem áll, mert ilyen színes életkorú és márkájú járműparkot az állam soha sem szerzett be. Nem kell szemérmeskedni: ott a rendőrség dolgozóinak magánautói parkolnak munkaidőben, valamiféle kapitánysági papírral a szélvédőik mögött. Hogy ingyen vagy sem, azt nem tudom. De nincsenek is ezzel egyedül. Bevett gyakorlat a bíróság épülete előtt lévő néhány parkoló bójás lezárása is, hogy a harmadik hatalmi ág magas rangú képviselőinek ne okozzon gondot a megállás. Miért is? Milyen alapon? Ez valami járandóság? Gondolom, a lefoglalt parkolóhelyekért ugyanúgy fizetnek a város kasszájába, mint a földi halandó autósok a belvárosban nagy nehezen megtalált parkolókért.

Akik persze igyekeznek alternatív, egész napos, ingyenes parkolóhelyeket találni a városban. Ezek között a klasszikus a Tabán melletti, sokáig táblával, egy ideig lánccal is elzárt, egyébként gyalázatos állapotban lévő KÖTIVIZIG terület, ahol egész nap, ingyen lehet parkolni. Már, ha időben érkezik az ember. Mert ezek a szolnoki „free placcok” nagyon gyorsan betelnek. Szubjektív véleményem szerint nem a Szolnokon lakó, hanem a csak itt dolgozók autóival. Aki, ha nem találnak parkolót a Tabán mellett, akkor néhány autót a Belvárosi híd és a torkolat közötti lehajtónál is el tudnak helyezni. Az új „sztár” azonban nem ez, hanem a Tiszaliget.

A Tiszaligeti Strand még épül, jelenleg éppen nem sok munkás dolgozik ott. Amit csak azért említek, mert nagy tétekkel fogadhatunk arra, hogy a stranddal szembeni, a szabadtéri színpadnál lévő parkolóhelyeket nem az építőmunkások töltik meg reggel nyolc órára. Miként abban is biztosak lehetünk, hogy az Aranylakat mögötti parkolóban sem annak a háznak a lakói várakoznak munkanapokon nyolc és öt óra között. Ami teljesen logikus, hisz ezekről a helyekről már csak egy kellemes séta akár a Tisza-parton sorakozó iskolákat, akár a Kossuth utcai hivatalokat elérni. Az más kérdés, hogy az egyébként sport és rekreációs célra kijelölt, a város tüdejének is számító Tiszaligetet akarjuk-e a bejárók ingyenes, egész napos parkolójává tenni.

Egyébként jól látszik, hogy az alternatív, egész napos, ingyenes parkolók a fizetős zónák közvetlen közelében alakulnak ki, nem kevés bosszúságot okozva az ott élőknek. Az ilyen parkolóhelyek felderítésére a hétvége a legjobb alkalom. Például a volt ÁÉV 10 emeletes munkásszálló környéke szombat-vasárnap szinte üres. Munkanapokon viszont mögötte, és főleg előtte is sokan parkolnak, nem is beszélve a reggelekről, amikor a gyerekeket iskolába szállító szülők csak egy-két percre próbálnak itt megállni. Van egyébként olyan közeli településen élő, de Szolnokon dolgozó ismerősöm, aki mindennap itt parkol, pedig majdnem egy kilométert kell a munkahelyéhez gyalogolni. De hát az autó, a parkolási kényszer, a pénztárca külön-külön, együtt meg főleg nagyúr.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Évfordulók 2021 (1.): Épített örökség

Az első városháza 210 éve épült a szolnoki piacterén, 165 esztendős az első bérházunk, 125 éves a kórház és a kaszinó, 80 éves lenne a honvéd kórház, 45 éve pedig beemelték az első panelt a Széchenyin. Idén is lesznek kerek évfordulók. Az első részben épített örökségünkből válogatok.

Bringával a túlpartra

Talán nem Szolnok legforgalmasabb kerékpáros útvonala a Szabadság tér és a helikopteres körforgalom közötti, a belvárosi Tisza-hidat és a "százlábú" ártéri hidat érintő szakasz, de hogy a legtöbb problémával terhelt, az biztos. Hol szabályos menni? Ott lehet haladni? 800 méter sok nehézséggel.

Amikre 2017-ben emlékezhetünk

Bár egyetlen szolnoki vonatkozású kerek évforduló sem lesz 2017-ben, azért ebben az évben is lesz - lenne - mire emlékeznünk. Több olyan döntés is született például 160 vagy 120 éve, amelyek máig kihatnak Szolnok arculatára és életére. De öttel végződő évfordulókat is érdemes emlegetni.

Helytörténelemmé válik

"Azért kezdtem szervezni, mert úgy éreztem, nincs olyan szabadtéri rendezvény a városban, ami az igényeimet kielégítené." - Nyilatkozta 2011-ben, az ötödik Tiszavirág Fesztivál után Kovács Ákos ötletgazda és szervező. Amire az elmúlt 11 év emlékei között keresgélve bukkantam.