2025.08.27. (szerda)

Halottnak a csók (és a feltámadás)

Halottnak a csók (és a feltámadás)

Dátum:

Bővülnek a parkolási lehetőségek a szolnoki vasútállomásnál. A Szolnok ABC előtt, a zöldterületek rovására, ha jól számolom, nyolc új parkolóhelyet alakítanak ki, szubjektív tippem alapján: sokmillió forintért. A parkolási gondokat ez nem fogja megoldani, viszont egyértelmű az üzenet.

Sokszor leírtam már – és úgy tűnik, még nagyon sokszor leírhatom -, hogy a szolnoki vasútállomás előtt szinte lehetetlen parkolni. Leginkább azért, mert az állomás 1975-ös átadása óta alapvetően megváltoztak a parkolási igények. Ám ehhez sem a parkolóhelyek száma, sem a meglévők használati rendje nem igazodott. A fővárosba ingázók már kora reggel megtöltik a bejárat előtti egyetlen, meglehetősen szűkös parkolót, így akik hét-nyolc óra után és este tizenhét-tizennyolc óra előtt szeretnének, akár csak rövid időre is megállni az állomás közelében, jobbára csak szabálytalanul, olykor sehogy se tehetik. És ezen az sem segített, hogy néhány hónappal ezelőtt a MÁV-os dolgozóknak a Csomóponti Művelődési Ház mögött sorompóval lezárt parkolót alakítottak ki.

Lehet magyarázkodni, PR kisfilmet forgatni, megsértődni, a tényeken nem fog változtatni: a Jubileum tér és környékének parkolási gondjaival az illetékesek láthatóan nem tudnak mit kezdeni.

Csak pótcselekvésre futja. Mert mi másnak lehetne nevezni a Szolnok ABC előtt épülő, ha jól saccolom, maximum nyolc új parkolóhelyet. Pláne, ha az esetleg az ABC vásárlóinak, netán a környéken lakóknak lesz fenntartva. Hiszen, ha a meglévő „nagyparkolóval” azonos besorolású lesz, akkor sem segít a tér parkolási gondjain. Viszont arra kiválóan alkalmas, hogy az illetékesek beismerése nélkül is a városlakók tudomására hozza: a következő években vagy évtizedekben se számítsanak ezen a téren pozitív változásra. Úgy tűni ugyanis, hogy ha lesz is állomásrekonstrukció, az nem fogja építeni az épület előtti parkolási rendet. Mert ugye senki nem költ el köz-milliókat, ha tudja, hogy egy-két éven belül kidobhatja az eredményét. És ebben az egészben a jövő zárójelbe tétele a legszomorúbb. Még évekig köszörülhetem a billentyűzetemet a Jubileum tér parkolási anomáliáin, pedig ez épp annyira értelmetlen és felesleges, mint a most épülő párdarab új parkoló.

Tudom, macerás és népszerűtlen lenne újraszervezni az állomás előtti parkolást, amihez örök optimistaként bedobnék néhány – vad, hülye, elképesztő – ötletet.

Minimálisra – három darabra – csökkenteném az épület előtti taxis drosztok számát. Egyrészt mert felesleges csak parkoltatni a taxikat vagy üresen hagyni annyi jó helyet. A taxik távolabb is várakozhatnának, és ha kiürül a droszt, feltölthetik a helyeket. (Lásd: Ferihegy!)

A várócsarnok előtt – lényegében a hatalmas üvegfal előtt végig – mindkét oldalon megtiltanám a 10 percnél hosszabb várakozást. Az épülethez közelebb eső oldalon csupán a motor leállítása nélkül ki- és beszállókat hozó-vivő autók állhatnának meg, míg a szemben lévő oldalon csomagok ki- és bepakolására is hagynék időt, maximum 10 percet. (És ezen a helyen az árufeltöltők sem pakolhatnának.)

A jelenlegi nagyparkolóban megszüntetném az 30 percnél hosszabb várakozást, hogy ott azok álljanak meg, akik utasokat hoztak vagy utasokat várnak. És kifejezetten tiltanám, hogy az autós iskolák ott várják a tanulóikat, ott gyakorolják az indulást és a leparkolást. (Ez fontos dolog, de nem itt van a helye.) A posta és az ABC közötti parkolóból kitiltanám azokat, akik az állomás miatt akarnak megállni, az a hely legyen a postára és a boltba érkezőké. És ugyanígy tiltanám a vasút miatti parkolást az emeletes házak között, mert azok a parkolók a lakókat illetik.

De akkor hol parkoljanak azok, akik vonattal utaznak, és több órára szeretnék letenni az autójukat az állomás közelében? Egyrészt a Liget út és az állomás első vágánya közötti hatalmas, ma kutyafuttatónak és vasúti senki földjének használt – a Jubileum tér alapterületével vetekedő méretű -, hatalmas placcon kialakítandó parkolóban. Másrészt a jelenlegi MÁV parkolóban a Csomóponti mögött, amit ráadásul a mai duplájára lehetne növelni. Harmadrészt pedig a 16. vágányon túl, ahonnan az aluljárón keresztül bármelyik vágányt el lehetne érni.

Hogyan lehetne mindezt ellenőrizni? Az állomás épülete előtt a szélvédő mögé helyezett órával, az autókat figyelő kamerával és/vagy egyetlen parkolóőrrel. A mostani nagyparkolóban ugyanolyan sorompóval, mint amilyen a piacnál van. Azzal a figyelmeztetéssel, hogy a 30 percen túli várakozás iszonyatosan drága, több ezer vagy tízezer forint lesz.

És hogyan lehet parkolót építeni nem a város tulajdonában lévő területekre. Hát úgy, hogy elhitetjük az állami tulajdonban lévő Magyar Államvasutakkal, hogy a vasutat igénybevevők kiszolgálása, kényelme az ő érdekük is. Mert talán még többen utaznának vonaton Szolnokról, ha a szolnoki állomás környékén normálisan lehetne parkolni. A kormánypártiság szégyene, ha nem sikerül együttműködni egy kormánypárti városnak és egy kormány által irányított állami cégnek.

Az igazi megoldás persze az lenne, ha a vasútállomás egyre elodázhatatlanabb korszerűsítésével egyidejűleg a Jubileum tér újragondolása és átépítése is megtörténne. Több szintes mélygarázzsal, föld alá bújtatott buszpályaudvarral, hatalmas kerékpártárolókkal, sőt, a leendő szolnoki gumikerekes villamos végállomásával. Mert, ha már álmodunk, akkor álmodjunk nagyot és hosszútávút. Hiszen az is segítene a Jubileum tér parkolási gondjain, ha a többség nem autóval lenne kénytelen odáig eljutni.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Megmentett polgárházak

Szolnok nem bővelkedik második világháború előtt épült lakóházakban. Az utóbbi évtizedekben pedig különösen veszélyben vannak az ilyen földszintes, klasszikus, belvárosi polgárházak, mert egyszerűbb elbontani és társasházat építeni a helyükre, mintsem megmenteni. Akad azért üdítő kivétel.

Múltunk táblái

(NYÁR) Nem tudom, milyen régi lehet Szolnok legidősebb, ma is az eredeti helyén lévő utcatáblája, de néhány olyat látni még, amely akár a nyolcvanon túli is lehet. A közterületek elnevezését illetve a házak számozását jelző táblák éppúgy dokumentumai a kihelyezés időszakának, mint a későbbi koroknak.

Új év, új évfordulók

Szolnok ma is álló, első köztéri szobrát 230 éve helyezték el. A városházánkat 140 éve adták át. Idén ünnepelhetnénk a Damjanich uszoda 75. születésnapját. Az új városközpont alapkövét pedig 55 éve helyezték el. Két évtizede vagyunk az EU-tagjai és 5 éve zárt be a Tiszaligeti strand.

Érdekes helyek (1.): Csomagalagút

Lassan negyven éve, hogy a szolnoki vasútállomás vágányait aluljárókon keresztül lehet megközelíteni. Igen, fontos a többes szám használata, hiszen a gyalogos aluljárón kívül két további is létezik. Igaz, ezek közül ma már csak az egyik használható.