2025.08.27. (szerda)

Közhelyekből vállalható

Közhelyekből vállalható

Dátum:

A tuti filmsiker világszerte alkalmazható fogásai: gyerekszereplő, népszerű, a nézőket már a nevével is moziba csábító főszereplő, ügyesen megvágott előzetes. Ezek felülírhatják azt a problémát is, hogy az első percétől tudja a néző, mi lesz a film vége. A Szia, Életem! mindezek ellenére vállalható.

Ennél sablonosabb történetet tényleg csak akkor találhattak volna az alkotók, ha Vuk meséjét írják át maira és élőszereplősre. A Szia, Életem! sztorija ugyanis az elmúlt években felbukkant már magyar filmekben, de az amerikai filmgyártás is kettő-ötévente elővesz valami hasonlót. Azaz a valamilyen értelmiségi, művész pályán éppen válságban lévő, erősen középkorú férfi meséjét, aki még mindig azt hiszi magáról, hogy huszonéves macsó, és a legyet (taxisofőrt) is röptében, aztán valahonnan előkerül az addig nem látott gyereke… És? Hát persze, hogy ettől a nem várt fordulattól kilábal az alkotói válságból, leszokik az alkalmi kufircokról és átverekedve magát sok kalandon és nehézségen boldog élete lesz. Még el sem kezdődött a Szia, Életem!, de már fel lehetett rajzolni ezt a történetvezetést, azaz már csak a kanyarokért kellett izgulni.

Geszti Péter és Ditz Edit nemcsak sikeres második-harmadik játékfilmes producerek, de remek reklámszakemberek is. Ők illetve a film körül ügyködő csapat pontosan tudta, hogy egy ilyen filmhez olyan főszereplőt kell megnyerniük, akire akkor is tódul a közönség, ha másfél óráig némán ül egy széken, a színpadon. Maximum annyival tolták meg az ötletet, hogy nem a Csányi Sándor, Szabó Győző, Klem Viktor kitaposott utat járták, hanem az eddig csak filmes mellékszerepeket kapó (talán csak a Tiszta szívvel a kivétel) Thuróczy Szabolcsot választották az alkotói válságban lévő, über paraszt, magányos, budapesti író szerepére. És tegyük gyorsan hozzá: ahogy a korábbi filmjeivel és alakításaival, Thuróczy ezzel sem okozott csalódást.

A producerek és a forgalmazók kapcsán azt is érdemes megjegyezni, hogy idomultak az utóbbi évek új, magyar, filmes szokásához. Azaz kisebb, jelentéktelen szerepekben is nagyágyúkat vonultattak fel. Esetünkben Básti Julit a kibírhatatlan szomszédasszony, Elek Ferencet a megértő baleseti sebész, Tasnádi Bencét az önimádó menedzser, Scherer Pétert és Katona Lászlót az egyetlen jelenetben felbukkanó filmesek, Kovács Patríciát Patrícia és Mucsi Zoltánt a könyvkiadó szerepében. Akik természetesen kiválóak, ugyanakkor alkalmasak arra is, hogy olyan előzetest lehessen a fiélmből vágni – nagyon helyesen -, ami ugyan kicsit félrevezeti a nagyérdeműt, de mégis hatásos. Kovács Patrícia szex szerepjátékos jelenetétől ne is várjanak többet.

Mert a Szia, Életem! – még nem jöttem rá, hogy miért ez a címe – minden klisé ellenére egy remek családi film. Ami a Brazilokat és a Konyect is jegyző Rohonyi Gábor rendezőtől tényleg minimálisan elvárható, miközben a forgatókönyvíró és társrendező, sőt mellékszereplő Vékes Csabától pozitív csalódás, már, ha csak a Hetedik alabárdos című filmjét idézzük fel. A Szia, Életem! ugyanis egy szellemesen megírt, kiváló dialógusokkal operáló, eszméletlen jó ritmusban vágott, egyetlen percében sem unalmas, vagy a kiszámíthatósága miatt esetleg kellemetlen film. Nem! Tényleg elsőosztályú családi film, amire a nyár utolsó napjaiban úgy kellene özönlenie a vakációba kapaszkodó családoknak, mint anno a Szuperzsarura vagy az ET-re.

Egyetlen percig sem tagadva, hogy ennek a filmnek az igazi motorja a felnőtti hülyeség áldozatát, Samut alakító Pásztor-Várady Mór, aki Kovács Krisztiánt utolérő természetességgel és profizmussal játssza végig a filmet. A hat-nyolc éves kissrác mellett minden felnőtt csak kezdő kútfúró és mellékszereplő. Ezt a filmet ő viszi a hátán, és miatta marad örökre emlékezetes, mert ilyen csoda minden évszázadban csak egy terem a magyar kamerák előtt. Ha semmi másért, de miatta ne hagyják ki a Szia, Életem! című új magyar filmet.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Nemzeti kolbász

A kultikus film a filmben jelenetből lett 28 perces netes moziban Kovács Lajos helyett Kocsis Gergely szorítja halántékához a vicces pisztolyt. Merthogy Herendi Gábor, a Valami Amerikák rendezője elkészítette a Bűnös várost, amely biztos, nem arról szól, mint 2008-ban gondolta volna.

Az ember alkotta paradicsomról

Aki már egyszer is rocsózott a Tisza-tó öbleiben, megkerülte bringával a tavat vagy rácsodálkozott a természet szépségeire ott, annak nem az a kérdés, miért éppen, hanem, hogy végre mikor. Ehhez pedig kitűnő segítség lehet a Tisza-tó, ember alkotta paradicsom című útikönyv.

Látlelet

Nem szeretném magyarázni a Magyarázat mindenre című filmet. Azt viszont nagyon szeretném, ha Reisz Gábor új moziját sokan megnéznék. Mert talán hozzásegítene bennünket ahhoz, hogy egy kicsit jobb hely legyen ez az ország. Szerintem ugyanis benne van, hogy most miért nem az.

Az évad darabja(i)

Ha hirtelen kellene válaszolnom, hogy ebben az évadban, melyik volt a Szolnoki Szigligeti Színház legjobb darabja, akkor azonnal rávágnám: a La Mancha lovagja. Kis gondolkodás után lehet, hogy csak dobogós lenne Cervantes története, mert nehéz választani Radó Denise három idei rendezése közül.