Talán sokan emlékeznek arra, hogy a Milléren lévő vízügyi kiállítóhelyen hosszú évtizedeken keresztül árválkodott egy kékes-szürke színű „Hofherr körmös” traktor. Minden bizonnyal azért, mert az ötvenes évektől ezek a gépek nemcsak a szántóföldeken, de a gátakon is komoly segítséget jelentettek. Aztán a milléri traktor pár évvel ezelőtt eltűnt a helyéről, majd nem sokkal később a KÖTIVIZIG papírgyár mögötti, a gát felől megközelíthető telephelyén tűnt fel egy hasonló, de immár piros-zöld színű „körmös”. Mint akkor kiderült, nem ugyanarról a gépről van szó, hiszen a vízügyesek a milléri masinát elcserélték.
A cserepartner a világ legnagyobb Hofherr gyűjtője, a gyöngyösi Lédem 2000 Kft. volt, amelynek vezetője, Lévay Sándor a blogSzolnok kérdésére most elmondta: hálásak azért, hogy az egyetlen megmaradt HSCS K50-55 típusú traktort megkaphatták, felújíthatták, és így az immár a harmincdarabos gyűjteményük része. Hozzátette, hogy a Szolnokról elhozott, régi erőgépet közel fél éves munkával, nagyon sok alkatrész utángyártásával tették működőképessé, majd a bokori traktormajálison be is mutatták. A Szolnokra került cseretraktorral kapcsolatban pedig azt mondta, emlékei szerint eredetileg az abasári vagy a karácsondi termelőszövetkezet tulajdona volt, és leselejtezése után, sok társához hasonlóan, egy téesz-telephelyen, egy betontalapzaton kiállítva várta „jobb sorsát”. A Lédem 2000 Kft. vezetője elmondta azt is, hogy igyekeztek olyan állapotban átadni a traktort, hogy azt az új tulajdonosa is büszkén mutogathassa.
Így is történt, hiszen a Vörös Csepel traktorgyár által az ötvenes években gyártott GS 35 típusú traktor 2015-ben, talpakra helyezve lett kiállítva a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) telephelyén, ahol nemcsak a gátról, de akár közelről is meg lehetett tekinteni. (A mellékelt fotó az előző helyén mutatja a traktort – a szerk.) Két évvel ezelőtt azonban ez a traktor is eltűnt, de mint Fodorné Mészáros Tünde, a Műszaki Biztonsági Szolgálat munkatársa elmondta: csak a telephelyen elindított építkezés miatt kellett a gépnek elköltöznie. Viszont, ha már elmozdították, akkor a telephely dolgozói úgy döntöttek, fel is újítják a traktort a KÖTIVIZIG javítóműhelyében.
Katona Péter, a felújítás irányítója elmondta, hogy a kollégákkal – Törőcsik Tamás, Magyar László, Szendrei János – körülbelül 300 munkaórát dolgoztak a „Hofherr körmös” traktoron. Természetesen csak akkor, amikor más feladatuk nem volt, amolyan társadalmi munkában. Így a közel hetvenéves gép teljes „karosszéria”, azaz külső felújításon, festésen esett át. De cserélték például az adagolóját, a porlasztóját, a teljesen tönkre ment ülését, sőt a lámpákat is. A traktor működőképes maradt, így a kéthengeres, 7600 köbcentis dízelmotor bármikor beindítható, bár a kicsit sokat fogyaszthat a 60-70 literes tankkal szerelt erőgép. A KÖTIVIZIG persze nem szerette volna újra munkába állítani a messze veterán korú járművet.
A telep bejáratához kavicsozott aljú, tetővel ellátott tárolót építettek, ahová november első napjaiban kikerült a régi traktor. Mint Fodorné Mészáros Tünde elmondta, a traktor munkaidőben – amikor a kapu nyitva van – szabadon megtekinthető, hiszen a porta és a sorompó elé helyezték. De a KÖTIVIZIG munkatársa szerint azok az érdeklődők sem maradnak hoppon, akik munkaidő után vagy hétvégén érkeznek a telephez, vagy egyszerűen csak a gáton sétálva veszik észre a muzeális járművet. Ígéri, a portás csengetésre bárkinek szívesen kinyitja a kaput, hogy közelről is megnézhesse Szolnok megmentetett műszaki emlékét.