2025.08.27. (szerda)

Azért az ember az úr

Azért az ember az úr

Dátum:

Nehéz eldönteni, hogy Szolnokot, lassan ezer éves történelme során a háborúk, a tűzvészek vagy az árvizek pusztították, illetve veszélyeztették-e többször. Azt azonban akár tényként is kezelhetjük, hogy az utóbbi kétszáz év nagy árvizeinek többségéből az ember került ki győztesen. Engem erre emlékeztet a Történelmi vízmérce.

Nehéz eldönteni, hogy Szolnokot, lassan ezer éves történelme során a háborúk, a tűzvészek vagy az árvizek pusztították, illetve veszélyeztették-e többször. Azt azonban akár tényként is kezelhetjük, hogy az utóbbi kétszáz év nagy árvizeinek többségéből az ember került ki győztesen. Engem erre emlékeztet a Történelmi vízmérce.

Bár nem klasszikus szobor, a magam részéről mégis köztéri alkotásnak – emlékhelynek – tekintem a 2017. május 11-én felavatott szolnoki Történelmi vízmércét a maga tizenegy darab óriási vízcseppjével, a műkő mérőoszlopával és a mellé elhelyezett magyar és angol emléktáblával. Kár, hogy kicsit nehezen található meg, hiszen létezésére csak a Szegedi Kis István utca – a református templom utcája, ami a Magyar utca folytatásaként folyópartra visz – végénél, az ártérre vezető rámpáknál lévő lámpaoszlopra applikált kis tábla hívja fel a figyelmet. Holott, a régi támfal, a sétány felől elhelyezett, nagy vízszinteket jelző műkő táblák környékén is lehetne valami jel vagy figyelemfelkeltő tájékoztató arról, hogy pár méterrel lentebb is van a szolnoki árvizeknek egy – kifejezetten jó – emlékhelye. Arról nem is beszélve, hogy valahol azt is kiírhatnák – az alkotók?, az ötletgazdák?, a fenntartók? -, hogy magát az emlékhelyet a Magyar Hidrológiai Társaság megalakulásának centenáriumán, a szolnoki tagszervezet létrejöttének 50. éves jubileuma alkalmából hozták létre. Mert ez is érdekes.

Már csak azért is, mert Szolnok elmúlt másfél évszázadának egyik visszatérő, de mégis mindig a szolnokiak győzelmével végződő küzdelmére hívja fel a figyelmet az emlékhely. Ráadásul a tizenegy vízcseppen – amelyek egy-egy nagy árvízre emlékeztetnek – olyan információk jelennek meg, amelyek lényegében a város történelmének fontos csomópontjait is kijelölik. Kezdve attól, hogy a megyeszékhellyé válás környékén már komoly árvízzel kellett megküzdenie a megye akkor még csak negyedik legnagyobb településének, folytatva akár a Millenniumi árvízzel vagy éppen az 1919-es – ha nem lett volna elég baj – védekezéssel. A Tisza-parton sétáló szolnokiak közül pedig kevesen tudják vagy gondolnak arra, hogy a minden helyi életében meghatározó sétány az 1932-es, majd kilenc méteres víz következménye, miként a pár évvel ezelőtti megújítása is az évezred árvízével függ össze.

Őszintén mondom, ha egy idegennek Szolnok történelméből kellene fontos pillanatokat városi séta közben felvázolni, akkor a Tisza-parti három templom után ezt a vízmércét mutatnám meg neki, mert talán ez mond a legtöbbet az itteniek gondolkodásáról és küzdelmeiről. Ráadásul ilyet se látni mindenhol.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Kisherceg és a róka

Nem hittem volna, hogy a város egyik legkedvesebb szoborkompozíciójának a múltjában is vannak idióta pillanatok, és bár alig négy évtizede állították fel, a leleplezés dátuma sem egyértelmű. Még szerencse, hogy mindez a Kisherceget és a rókát legtöbbször látó gyerekeket egyáltalán nem érdekli.

Dózsa György domborműve

Dózsa képzelt portréja 42 éve került a bíróság falára,...

49 éves Diáklány

Sokáig azt hittem, hogy Ápolónő vagy Nővérke a címe ennek a szobornak. Minden bizonnyal azért, mert felállításakor és még utána évtizedekig egy olyan iskola előtt állt, amelyik leginkább az egészségügyi képzéséről volt ismert és híres. Lehet, hogy a következő nemzedék valamilyen egyházi névvel illeti majd?

Az első ipari formatervező emléke

A Kossuth tér és a Táncsics út sarkán bő fél évszázada díszíti a "lordok háza" nyugati homlokzatát Dózsa Farkas András valószínűleg "Tudomány és művészet" című alkotása. Elhelyezéséről, leleplezéséről szinte semmit se lehet tudni, pedig alkotója a hazai ipari formatervezés úttörője.