– Majdnem két héttel a Napszédítők bemutatója előtt kiderült, hogy az esti előadásra minden jegy elkelt. Ez hány nézőt jelent?
Kádár Edit (K. E.), a Szolnoki Szimfonikus Zenekar PR és kommunikációs referense (első fotó): – A tűzvédelmi és egyéb szabályzatok miatt a Tiszaligeti Sportcsarnokban egyszerre 2080 ember tartózkodhat. Mivel csak a fellépők és a közreműködők száma meghaladja a háromszáz főt, összesen 1750 jegyet értékesíthettünk, amiből 416 a bérleteseinket illetett.
Tibenszky Moni Lisával (T. M. L.), az esemény sajtófőnöke (második fotó): A nagy érdeklődésre való tekintettel a második tánckoncert, a Naphimnusz óta tekinthető meg a délutáni főpróba, amire a korábbi években maximum ötszáz jegyet adtunk el. Alig egy héttel a 2018-as bemutató előtt viszont már több mint hatszáz jegynél tartunk, ami azt is jelenti, hogy az eddigi leglátogatottabb tánckoncert, pontosabban tánckoncertek elé nézünk. A magam részéről nagyon örülök, hogy a délutáni, kosztümös, minden tekintetben teljes értékű főpróba is egyre népszerűbb a nézők körében, részben az idősebbeknek, a családoknak is kényelmesebb időpont, részben a kedvezőbb jegyárak miatt.
– A nézők összetétele alapján az új évi tánckoncert egy szolnoki vagy inkább már egy országos kulturális program?
K. E.: – Az első tánckoncert óta jóval több, mint egy szolnoki program. A jegyértékesítések alapján tudjuk, hogy Budapestről, Debrecenből, Nyíregyházáról, Kecskemétről, Ceglédről, Abonyból, a határon túlról és természetesen a megye szinte valamennyi településéről érkeznek nézők. De arra is van példa, hogy Mezőtúrról külön buszt indítanak, mert az ottani bérleteseink mellett húsz jegyet is vettek.
– Azt tudjuk, hogy minimum 2500 nézője lesz a január 13-ai két koncertnek. De hány ember munkája kell ahhoz, hogy a Napszédítők létrejöjjön?
K. E.: – Az előkészületek október végén egy ötfős stábbal kezdődtek, de ahogy közeledtünk a koncert időpontjához, egyre többen kapcsolódtak be a munkába. Szombaton este és délután 63 fős lesz a Szolnoki Szimfonikus Zenekar, köztük tizenegy erre az alkalomra felkért zenésszel. A kórusok közel 200 főt vonultatnak fel, míg a Magyar Állami Nép Együttes 56 fős stábbal érkezik, akik közül negyven a táncos. Ehhez jön még a művészeket kiszolgáló személyzet, a technikai és a biztonsági stáb, illetve az est megörökítéséről gondoskodók tévések.
– Van ügyelője, technikai rendezője a programnak?
T. M. L.: Amikor Izaki Maszahiro karmesteri pálcája a magasba lendül, szinte észrevétlenül indul be mindaz, amit a zenekar, az énekkar, a tánckar erre az egyetlen napra, nem kevés előkészítés mellett összerak. Egy fantasztikus zenei kaleidoszkóp, ami a ritmus harmóniájára egész képet komponál, és mutat a közönségnek. Mihályi Gábor koreográfus, művészeti vezető a tánc és mozgás porondmestere, Izaki Maszahiro pedig a zenészeké. Hogy ki irányít? A pillanat, amikor a szakmai, művészeti alázat minden rezzenésével együtt dolgozik mindenki, és kezdődik egy fantasztikus előadáson, ami ünneppé teszi a több mind 300 fős gárda munkáját mindannyiunk gyönyörére.
– Idén is Ókovács Szilveszter a műsorvezető. Mivel lehet őt erre rávenni?
T. M. L.: – Ez lesz az ötödik alkalom, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatója kalauzolja a szolnoki közönséget. Ókovács Szilveszter bevallása szerint nagyon szereti ezt az eseményt, ezért is vállalja újra és újra a házigazda szerepét. Amihez persze az is kell, hogy nagyon jó a munkakapcsolat közte és a zenekar között, illetve a közönség visszajelzéseiből is azt szűrjük le, hogy kedvelik azt a sajátos zenei idegenvezetését, ami történelmet és zenei ismereteket köt össze laikusok számára is érthető, humoros módon.
– Mikor kapja meg a produkció a Sportcsarnokot? Mennyi idő kell a berendezéshez?
K. E.: Már pénteken este elkezdődnek a technikai munkák, felépítik a színpadot, helyére kerül a hangosítás, a világosítás. Másnap reggel pedig kezdődnek a hangpróbák, és az úgynevezett bejárópróbák a különböző művészeti csoportokkal. Ezután jöhet az a nyilvános főpróba, ahol már mindenki ott van, mindenki együtt dolgozik.
– Miben lesz más a délutáni előadás, mint az esti? Előfordulhat, hogy valaki leállítja az előadást, hogy instruálja a résztvevőket?
T. M. L.: A délutáni nyilvános főpróba ugyanolyan értékű, kosztümös előadás, mint az esti. Mivel az előkészítés és a próbák már jó ideje zajlanak, és a főpróba előtt is lesz már egy bejárópróba, kicsi az esélye a leállásnak. De persze benne van, hogy Izaki Maszahiro valamiért úgy dönt, megállítja az előadást, és instruálja a résztvevőket. Azonban azt gondolom, ez is egy különleges és ritkán látható élmény lehet.
(A délutáni főpróbára 2.100 forintért válthatók jegyek.)