2025.12.3. (szerda)

Nagy-fenék és hibák

Nagy-fenék és hibák

Dátum:

Nagy-fenék, Katona-kút, Fekete-halom, Cukrász-dűlő, Kertészet. Szolnok részei, amelyeket hol feltüntettek korabeli térképeken, hol nem. Persze fenntartásokkal is kezelhetjük a szocialista időkben készült térképeket, mert a szobrok megnevezése se mindig ment. Érdekes utazás 1980-ban.

Szolnok 1980-as térképével, pontosabban az azon jelölt vendéglátóhelyekkel korábban már foglalkoztam, de egyszerűen nem tudom megállni, hogy nem böngésszem tovább a „kékfedelűt”. A térképet a Szolnok Városi Tanács V. B. (nem Világbajnokság, hanem Végrehajtó Bizottság, azaz a testület mellett működő apparátus) megbízásából a budapesti székhelyű Cartographia nevű vállalat adta ki 20 ezer (!) példányban. A 9 forint 50 filléres áron – akkor majdnem 10 gombóc fagyi ára – megvásárolható térkép tartalomfelvétele tehát a hetvenes évek utolsó évében történhetett, amit az is bizonyít, hogy a vízügyi szakközépiskolának épült Ady Endre úti intézményben már a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola kihelyezett tagozatát rögzítették. Mindez azt is jelenti, hogy addigra befejeződtek a város 900 éves évfordulójához kapcsolódó jelentős átépítések, már csak az Árkád hiányzik erről a rajzról, és természetesen a Széchenyi-lakótelep sincs még teljesen kész. Nem véletlen, hogy elnevezése alá zárójelbe odakerült az „épülő” kifejezés.

Sokkal érdekesebb persze a Nagy-fenék kifejezés, amivel más szolnoki térképeken eddig nem találkoztam. Leginkább talán azért, mert az amúgy üres Szandai-nagyrét vagy lemaradt az ábrázolásokról, vagy információs bokszok kerültek a helyére. A Tisza által három oldalról, szinte félszigetszerűen közrefogott, Szolnok többi területének majdnem a felét kitevő méretű, a 4-es út déli elkerülő szakaszának megépítéséig háborítatlan terület középső, legmélyebben fekvő részét nevezhették Nagy-fenéknek. Minden bizonnyal ezért is kerültek a felirat mellé nádas, mocsaras helyre utaló térképjelzések. Őszintén megmondom, eddig nemcsak erről a névről nem hallottam, de azt se tudtam, hogy a Szandai-nagyrét mellett egy Szandai-rét is létezett/létezik, mégpedig a városrész déli végénél, ott, ahol a Tisza a legközelebb kerül a házakhoz.

Meglepő módon nem ezek az egyetlen, régies területnevek ezen az 1980-as térképen, miközben a korábbi kiadványokon nem mindegyik név szerepelt, azaz érdekes kérdés, hogy a rajzolók milyen forrásból dolgozhattak. A Katona-kút és a Fekete-halom elnevezésekkel most találkoztam először. Előbbi tulajdonképpen a buszközlekedési vállalat Nagysándor József utcai telephelye mögötti terület. Utóbbi pedig ugyanennek az utcának a másik oldala a Téglagyári úttól a Zagyvarékas felé vivő út irányában. Szintén nem találkoztam még a Partoskápolna és a Téglagyári út között MÁV-telep megjelöléssel máshol, és gyanítom, ez inkább a rendezőpályaudvarra akart utalni. A Pletykafalu, a Meggyesy-telep (máshol i-vel a végén) felbukkan egyéb térképeken és kiadványokban is, itt inkább az az érdekes, hogy erre a térképre miért kerültek rá ezek a második világháború előtti, és 1980-ban talán már nem nagyon használt helyjelölések.

Persze érdemes ezt az 1980-as térképet is kellő kritikával kezelni. Korábban is utaltam rá, hogy a magyar és a szovjet laktanyák helyét nagyon ügyesen elrejtették a rajzolók a turistának álcázott kémek elől. Ennél sokkal meglepőbb – bár nem is ez a jó kifejezés -, hogy a 68-as gyalogezred 1959-ben a Kossuth térről az Eötvös tér sarkára paterolt obeliszkjét sikerült első világháborús emlékműként jelölni. Ehhez képest egészen aprócska hiba, hogy a Szabadság tér közepén lévő emlékműből 1848-as szobor lett. Abba pedig talán kár is belekötni, hogy az SZTK előtti Szovjet hősi emlékmű ugyanúgy Felszabadulási lett, mint a Tiszaliget bejáratánál akkor még álló, felállításakor Fáklyavivő címmel illetett alkotás. Bár nem hinném, hogy ezek a „téves” elnevezések akkoriban sokakat zavartak, vagy tömegek szerették volna térkép alapján megkeresni a Szovjet hősi emlékművet, amit amúgy ez a kiadvány csak a temetőben jelölt.

Azt hiszem, nem túlzás azt mondani, hogy ezek a régi térképek ugyanúgy a múlt és egy kor lenyomatai, mint a velük egykorú képeslapok. Érdekes bogarászni őket, és mondjuk, azon gondolkodni, hogy az 1980-ban még biztosan létező tiszaligeti hadipark miért nem került rá a rajzra, miközben a Csónakázó-tó végének tekinthető Modellező-pálya meg igen. Vagy, hogy a fenében lehetett legalább 15 éven át terv az új köztemető a debreceni vasútvonal töltése és a Besenyszögi út találkozásánál, ha soha sem épült meg. Ja! És, ha valaki tudja, hogy valóban volt-e piac az Ady Endre út elején, a Tabán sarkánál, az majd árulja el, mert ezzel is csak ezen a térképen találkoztam eddig!

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Kossuth téri fordulópontok

Még csak 131 éve nevezik Kossuth térnek, Szolnok főterének azonban legalább ugyanilyen hosszú előtörténete is van. Keletkezése homályos, múltjának fordulópontjai viszont elmesélhetők.

Szolnok 900 (24.): Matrica, jelvény, tálka

A Szolnok első írásos említésének 900 éves évfordulója köré szervezett jubileumi eseményekről senki sem távozhatott üres kézzel. Ha más nem, egy matrica került a megjavított autójára.

Generációk körútja

Van ma Szolnokon olyan városfejlesztési vízió, ami 80 év múlva valósul meg? A 19. század végén volt ilyen. Ennek eredménye a Ságvári, azaz mai Szapáry út és Boldog Sándor István körút.

A Gázolástól a TOMI játékig

Bírósági tárgyalás a városházán, a teljes hosszában elkészült Ságvári körút új neonfényei, irodalmi műsorok három helyen a városban, illetve az első videotéka. Egykori szolnoki októberek.