2025.08.27. (szerda)

Zárva? Zárva. Zárva!

Zárva? Zárva. Zárva!

Dátum:

Szolnok legismertebb, állandó turisztikai attrakciója volt a Repülőmúzeum. A múlt idő alkalmazása azért indokolt, mert a város egykori vasútállomása helyén valamikor majd felépülő Reptár projekt miatt lakat került a szandai park kapujára. Tehát most két szék között fogadjuk a turistákat.

Bevallom, nem ismerem az Indóház útra tervezett Reptár projekt pontos terveit. A híradásokból annyit tudok, hogy 2012-ben nyert uniós forrást a város az egykori vasútállomás környékén kialakítandó interaktív repüléstörténeti kiállítóhely létrehozására, aminek gépparkját a honvédség által évtizedek óta gyűjtött Repülőmúzeum gépei adják majd. A lassan két évtizede pusztuló Indóház elé felállított Új Széchenyi Terves tábláról az is leolvasható, hogy a 2,3 milliárd forint támogatottságú beruházásnak idén október 31-ig kell elkészülnie. Láttam már néhány, tényleg gyorsan megvalósított nagyberuházást – a 2,3 milliárd nem kevés pénz -, de óriási bravúr lenne, ha a hátralévő hat hónapban megépülne mindaz, amit az ugyancsak kihelyezett látványterv ígér. (Igaz, október végén mindjárt be is lehet majd fél évre zárni, hiszen ez egy szabadtéri kiállítás lesz!)

Bogarászva a felülnézeti rajzot, egyértelmű, hogy a kiállítás tervezői nem számolnak a szandai Repülőmúzeum valamennyi gépével. Nekem úgy tűnik, hogy a Reptárban csak a katonai repülők kaphatnak helyet, és például az utasszállítókra, illetve az inkább polgári alkalmazású gépekre nem lesz szükség. Amit valahol meg is értek, hiszen a Szandán jelenleg látható utasszállítók, emlékeim szerint, saját szárnyukon érkeztek mai helyükre. Áttelepítésük pedig komoly technikai bravúr lenne a Tisza és a város túloldalára. (Ugyanakkor kérdés, hogy mi lesz a sorsuk.) Az mindenesetre ígéretes, hogy a majdani múzeumban nemcsak repülők, de a hozzájuk kapcsolódó, földi, kiszolgáló járművek is helyet kaphatnak, sőt a hírek alapján valamiféle interaktivitásra, szimulátorok kipróbálására is lesz lehetőség.

Őszintén mondom, drukkolok a projektnek. Elsősorban azért, mert az Indóház és környéke a város egyik szégyenfoltja. Ugyanakkor bevallom azt is, hogy az egykori vasútállomásra tervezett repülőmúzeumot fából vaskarikának tartom. Leginkább azért, mert ilyen kiállítóhelyünk már volt (van), illetve a város vasúti és folyami közlekedési múltjával eddig semmit nem tudtunk kezdeni. Márpedig, ha lett volna alkalmas hely az ilyesmi bemutatására, akkor az az Indóház környéke lehetett volna. De nem én vagyok a projekt kitalálója, megvalósítója, nekem csupán a morgás joga marad.

Ami most azért lett kicsit hangosabb, mert a szandai Repülőmúzeum bezárását egyszerűen elfogadhatatlannak és elhibázottnak tartom. A kerítésen kívülről is látszik, hogy eltűnt néhány vadászgép a parkból, gondolom, ezerrel restaurálják őket a 2,3 milliárd forintból. Ugyanakkor ez nem lehet elegendő indok az eddig katonák és lelkes civilek által működtetett, sokak által rendszeresen látogatott és szeretett Repülőmúzeum bezárására. Főleg, hogy a kiállítóhely működtetése nem egy egetverő költség. Amit ráadásul a majdani Reptár kommunikációja terhére is elszámolhatnának, hiszen lehet-e jobb reklámja a projektnek, mint a Repülőmúzeum?

De nem, valamiért logikusabbnak tűnt a Repülőmúzeumot bezárni, és a tényről egy elegáns, A4-es cetlin tájékoztatni a hoppon maradó látogatókat. Ami kicsit olyan, mintha az új kórház felépítéséig bezárnánk a régit, mert majd néhány műszert és orvost abból viszünk át a majdani kórtermekbe. Vagy addig nem lett volna tanítás a Szolnoki Főiskola Ady Endre úti épületében, amíg épült a tiszaligeti Campus.

Előző cikk
Következő cikk

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide a nevét

Megosztás:

Legfrissebbek

Hírlevél feliratkozás

spot_imgspot_img

További írások
Kapcsolódó

Dübörög a gólyahír

Nem azért jött már meg Szolnokra a gólya, mert kampány van, és részt akart benne venni, hanem mert kampány van, és kellett valami posztolni való, a gólyából logózott esemény lett. Hasonló mondatot más szereplőkkel a Tisza-part megtisztításáról vagy az évek óta elhanyagolt parkról is lehet írni.

Tíz felvetés a közmeghallgatásra

Mivel személyesen nem tudok ott lenni a 2019-es év, és egyben az új közgyűlés első közmeghallgatásán - ahol a város lakói észrevételeket tehetnek és kérdezhetnek Szolnok működésével kapcsolatosan -, gondoltam, speciális módon, írásban "nyújtom be" felvetéseimet.

Aranylakat és a három kívánság

Valami történik a belvárosi Tisza-híd Liget felőli oldalán. Legalábbis erre utalnak az Aranylakat teraszán megjelent téglahalmok, meg a világhálón keringő nem hivatalos információk, miszerint egy befektető társasházat kíván oda építeni. Azért ehhez fűzhetnénk némi megjegyzést.

Lassabban, mélyebbre, gyávábban

Nem tudom, mikor kezdett a sírjában forogni Pierre de Coubertin, de hogy évtizedek óta egyre gyorsabban pörög, abban biztos vagyok. Korrupció, dopping, kiskorúak megalázása a "gyorsabban, magasabbra, bátrabban" jegyében, miközben csak az üzlet és a pénz számít. A legsötétebb szórakoztatóipar.